Polska scena RPG Makera, podobnie jak większość społeczności skupionych wokół jednego, wiodącego tematu, przez dwa dziesięciolecia wykształciła grupę specyficznych pojęć, których nie znajdzie się nigdzie indziej. Dlatego postanowiłem przyjść z pomocą wszystkim potrzebującym i przygotować słownik, w którym wyjaśnię używane obecnie pojęcia.
Artykuł bazuje na forumowym projekcie zapoczątkowanym przez Super Vegetę, który postanowiłem dostosować do współczesnych realiów. Pomocniczo korzystałem także z zestawienia na RM Historia. Muszę zaznaczyć, że w słowniku (oczywiście z wyjątkami) pomijam słowa, które występują także w ogólnej społeczności graczy oraz wyrażenia stricte forumowe. Po więcej tego typu treści zapraszam pod wskazany wyżej adres na Gospodzie RM Archive.
2k/2k3 – skrócona wersja oznaczeń RPG Makera 2000 oraz 2003, z uwagi na podobieństwo programów często pisane łącznie.
ABS (Adventure/Action Battle System) – zręcznościowy system walki polegający na staczaniu pojedynków bez przenoszenia się na nową mapę (patrz np. Legend of Zelda).
Baza danych (Database) – zbiór elementów projektu, do którego odwołują się zdarzenia umieszczone na mapach, zawierający takie pozycje jak grywalne postacie, przedmioty, potwory itp.
CBS (Custom Battle System) – zbiorcza nazwa na niestandardowy system walki, inny niż podstawowy zaimplementowany w RPG Makerze.
Char (Character) – grafika lub zestaw animacji jednej postaci, z charów tworzone są charsety.
Charset – zestaw, najczęściej animowanych, grafik (głównie postaci i zwierząt), które można wykorzystać w zdarzeniach.
CMS (Custom Menu System) – niestandardowe menu, inne niż podstawowe zaimplementowane w RPG Makerze.
Common Event (Zdarzenie Globalne, czasem Typowe Zdarzenie) – zdarzenie umieszczone w bazie danych projektu, do wielokrotnego użycia na różnych mapach.
CSS (Custom Shop System) – niestandardowy skrypt sklepu, inny niż podstawowy zaimplementowany w RPG Makerze.
Cutscenka – scena fabularna w grze, w trakcie której (co do zasady) gracz nie steruje postacią, a biernie obserwuje wydarzenia.
Demo – wersja demonstracyjna gry, która w teorii powinna pokazywać fragment rozgrywki i prezentować założenia techniczne projektu.
Edit – określenie przerobionej grafiki autorstwa innej osoby.
Gameplay – sposób, w jaki konstruowana jest rozgrywka w grze. Oznacza także materiał wideo nagrany z gry.
Golden Forki – coroczna (prawie) impreza, w trakcie której polska społeczność wybiera najlepsze gry ostatnich 12 miesięcy (lub 24, jeśli w danym roku konkurs się nie odbył).
Gospoda (GRMA, RMA) – skrócona nazwa forum, Gospody RM Archive.
Gra konkursowa – gra przygotowana z myślą o udziale w konkretnym konkursie.
Liga Mapperów (LM) – konkurs na najlepszą mapę rozgrywany w turach.
Makerówka – gra stworzona w RPG Makerze.
Mapa – określona lokacja, miejsce w grze. Także plik mapy tworzony w edytorze RM.
Mapping – sposób (albo czynność) konstruowania map w grze, design lokacji.
Minigra – mniejsza gra umieszczona wewnątrz większego projektu (np. gra w karty dostępna w projekcie RPG).
NPC (Non-Player Character) – postać niezależna występująca w grze, którą nie steruje gracz.
Orig – autorska grafika lub muzyka.
Patch – uaktualnienie, poprawka lub rozwinięcie programu – może być oficjalny lub tworzony bez licencji.
Pocztówka – wyjątkowo estetycznie wykonana mapa, często jednak niegrywalna.
Projekt, Produkcja – inaczej gra w RPG Makerze, nad którą ktoś pracuje/pracował.
Przełącznik (Switch) – narzędzie programistyczne wykorzystywane w RPG Makerze, zmienna, która może posiadać tylko jedną z dwóch wartości: ON lub OFF.
Redaktor – członek redakcji strony poświęconej RPG Makerowi, najczęściej autor materiałów lub tekstów.
Refmap (także Mack and Blue oraz First Seed Material) – określenie autorów i jednocześnie stylu, w którym stworzyli masę grafik do wykorzystania w różnych wersjach RPG Makera.
Resy – skrócona wersja słowa resources. Potoczne określenie materiałów wykorzystywanych w tworzeniu gry.
RGSS (Ruby Game Scripting System) – oparty na Ruby skryptowy język programowania stworzony dla nowszych RPG Makerów.
Rip – skrót od „ripped graphics” – grafika pozyskana z innej gry i (najczęściej) dostosowana do wymagań technicznych RPG Makera.
RM – inaczej RPG Maker.
RMME – skrócona nazwa RPG Makera Millennium Edition, pirackiej edycji RPG Makera 2003 przetłumaczonej na język polski. W swoim RTP zawiera pliki graficzne niewystępujące w oryginalnych wersjach programu, co prowadzi do problemów ze zgodnością i błędów podczas uruchamiania gier.
Rmxp.pl – nieaktywne forum poświęcone RPG Makerowi.
RTP (Run Time Package) – zestaw podstawowych zasobów audiowizualnych, który jest rozpowszechniany razem z RPG Makerem. Także określenie stylu graficznego podstawowych zasobów z RPG Makera.
Ruby – język programowania umożliwiający daleko idącą modyfikację projektu w RPG Makerze XP, VX oraz VX Ace.
Scena – społeczność RPG Makera w danym kraju (często w domyśle – polska scena RPG Makera).
Scenówka – gra wykonana w RPG Makerze, której bohaterami są postacie z polskiej sceny RPG Makera.
Serwis TiTek – strona poświęcona grom autorstwa TiTka.
Skrypt – określona funkcjonalność gry, wykonana za pomocą zdarzeń w edytorze lub przy pomocy dedykowanego języka programowania (np. skrypt na łowienie ryb, własne menu, skrypt na wykrywanie pułapek).
Spalony dysk – kiedyś najczęstsze wytłumaczenie autorów, którzy nie chcieli kończyć swoich projektów („Nie dokończę tego dema, bo spalił mi się dysk i straciłem wszystkie pliki”). Obecnie ma znaczenie wyłącznie humorystyczne.
Sprite – dwuwymiarowa grafika wykonana najczęściej w pixel arcie (przedstawiająca np. jakąś postać). Zestawy sprite’ów tworzą spritesety.
TA (Tsukuru) – skrócona nazwa Tsukuru Archive.
Tsukuru Archive Sprite Contest (TASC) – konkurs na najlepszego sprite’a.
TBS (Turn-based Battle System lub Tactical Battle System) – system walki polegający albo na wykonywaniu ruchów postaci w turach, albo na poruszaniu postaciami po planszy w stylu szachów (jak np. w Final Fantasy Tactics).
Tileset (chipset) – plik lub zestaw plików graficznych, z których można konstruować mapy w RPG Makerze.
Tsukuru Archive Code-off (TACO, także GRMA Code-off) – konkurs na najlepszy skrypt oparty na zdarzeniach.
Tutorial – samouczek, lekcja pokazująca jak zrobić coś związanego z RPG Makerem lub przedstawiająca jakieś zagadnienie praktyczne.
Twierdzówka – piracka wersja programu ściągnięta z Twierdzy RPG Makera, często także nielegalnie przetłumaczona na język polski.
Ultima – forum poświęcone przede wszystkim nowszym odsłonom RPG Makera.
Zamthir – nieaktywne forum i strona poświęcone RPG Makerowi, obecnie kojarzone głównie z toksyczną atmosferą.
Zdarzenie (Event) – obiekt umieszczony na mapie lub w bazie danych, który może (ale nie musi) zawierać komendy wybrane przez twórcę gry.
Zdarzeniówka – skrypt wykonany wyłącznie za pomocą zdarzeń i komend edytora RPG Makera, często wyodrębniony z samej gry jako materiał szkoleniowy.
Zmienna (Variable) – narzędzie programistyczne podobne do przełącznika, które może posiadać różną wartość liczbową.
Kilka nieużywanych już określeń:
Kewl – inaczej cool, wyraz wartościujący.
Latający gurus – osoba mająca wysokie mniemanie o sobie i okazująca pogardę innym. Może, choć nie musi, posiadać spore umiejętności w pracy z RPG Makerem.
Szumskrin – zrzut ekranu przedstawiający rzekomy gameplay z projektu, którego powstanie nie było zamiarem twórcy. Robiony by zyskać bezpodstawne uznanie.
ZOMG – silniejsza wersja OMG, nacechowana ironicznie.
Jeśli widzicie potrzebę zmiany lub uzupełnienia powyższego zestawienia, nie wahajcie się pisać! Dane kontaktowe znajdziecie w dziale Redakcja.
Wsparcie merytoryczne: Jazzwhisky, Deathwing, GameBoy.
Michał „Michu” Wysocki
Autorem obrazka w nagłówku jest cocefi.
Wydaje mi się, że Pocztówka i Twierdzówka nieco się już dezaktualizowały. Macie pomysły, co po 4 latach można by do słownika dodać?
moje propozycje to: TAPE, TASC, TARKA, hanzo, Złoty Kasztan, owca, 3krowy i rozmazane :3