Sister

Gry RPG stworzone w RPG Makerze od zawsze kojarzą mi się z epickimi historiami, bohaterami ratującymi świat i złoczyńcami, którzy chcą go zniszczyć. Mimo okazjonalnego rozluźnienia nastroju dominują w nich patos, podniosłość oraz – generalnie – ciężki klimat. Z drugiej strony mamy produkcje humorystyczne, które od początku do końca są parodiami, często przekraczającymi granice absurdu. Brakuje mi jednak gier, które nie wpisują się w ten schemat. Z tego powodu tak bardzo polubiłem Sister autorstwa Goburinbro. To przyjemne, ciepłe RPG, które nawiązując do serii Mother nie wchodzi w psychodeliczne klimaty i zostawia gracza z ogrzanym serduszkiem oraz poczuciem miło spędzonego czasu.

Gra wywodzi się ze sceny VIPRPG i została przygotowana na jeden z game jamów. Wcielamy się w niej w Linux – młodszą siostrę Alexa, głównego bohatera RPG Makera 2000. Razem z naszym starszym bratem wyjechaliśmy na wakacje nad morze. Nocujemy w hotelu, ale możemy bez przeszkód poruszać się po okolicznych plażach i miasteczku. Podczas gdy Alex randkuje ze swoją dziewczyną, my angażujemy się w organizowane przez króla poszukiwanie skarbów. Cała okolica jest gęsto zaludniona postaciami z VIPRPG, a rozmowy z nimi sprawiały mi autentyczną przyjemność. Wszystko utrzymane jest w pogodnym, sielankowym wręcz klimacie pozbawionym jakiegokolwiek patosu.

Oprawa audiowizualna to jeden z lepszych elementów Sister. Czcionka, styl wyświetlania wiadomości i inne mniejsze elementy nawiązują bezpośrednio lub pośrednio do serii Mother. W ograniczonym zakresie możemy także modyfikować styl wyświetlania tekstów. Oprócz solidnie przygotowanych map moje największe uznanie zdobyło świetne manipulowanie nasyceniem kolorów na ekranie. W zależności od tego, czy jesteśmy na zewnątrz, czy w pomieszczeniu, a także jaka jest obecnie pora dnia, kolorystyka gry ulega odpowiednim zmianom. Stwarza to świetne wrażenie, a popołudnie w tej stylistyce i przy tilesetach Garakuty wygląda po prostu przepięknie. Trafiłem tutaj jednak na błędy – czasami powrót do właściwego nasycenia po walce trwa nieco zbyt długo i widzimy tę zmianę. Poza tym, raz po walce w miasteczku nasycenie w ogóle nie wróciło do właściwego poziomu i dopiero wejście i wyjście z domku je naprawiło. Z innych kapitalnie zrobionych rzeczy warto zwrócić uwagę na świetnie dobraną muzykę, przepiękny title screen oraz niecodzienne, ale dobrze wpisujące się w klimat przejścia między mapami.

Projekt jest wyjątkowo dopieszczony pod względem mechanicznym. Sister posiada własne, rozbudowane menu, w którym możemy przeglądać nasze przedmioty, zakładać ekwipunek oraz korzystać ze zdobytych zaklęć. Goburinbro wprowadził także wspomniany już system wiadomości oraz autorski sposób na wybieranie imion bohaterom. System walki mocno nawiązuje do serii Mother – jest stworzony w pierwszej osobie, a przeciwnicy za plecami mają nieco psychodeliczne tła. Po przegranej walce mamy kilka opcji do wyboru, w tym możliwość uzyskania rad od Alexa dotyczących przeciwnika, który nas właśnie pokonał. Same walki są zresztą bardzo przyjemne – rzadko polegają na bezmyślnym wciskaniu klawisza akcji, za to musimy dostosowywać nasze zachowanie do prostych, ale dobrze przemyślanych taktyk naszych przeciwników. Świetnie działa także bieganie, które uruchamiamy przytrzymując klawisz akcji. Oprócz wspomnianych problemów z nasyceniem kolorów jedyny bug, jaki znalazłem, to fakt, że czasami bezpośrednio po zakończonym biegu menu nie uruchamia się po naciśnięciu odpowiedniego klawisza i trzeba go wciskać ponownie.

Przejście Sister zajęło mi (nie licząc zapisów wczytywanych po przegranej walce) dokładnie półtorej godziny. To dobrze przemyślana i znakomicie wykonana perełka, która ma w sobie ogromny potencjał. Nieznajomość lore postaci z VIPRPG w niczym nam nie przeszkadza, a historia Linux sama w sobie jest angażująca oraz sympatyczna. Niewiele chyba zaryzykuję stwierdzając, że Sister jest przykładem nurtu określanego jako cozy fantasy – pogodnej, czarującej fantastyki, w której nie musimy gonić za wielkimi ideami, a możemy skupić się na codziennych, zwykłych sprawach. Zdecydowanie polecam ten projekt i liczę, że autor będzie go dalej rozwijał!

Michu

Autor gry: Goburinbro
Wersja RM: 2003
Gatunek: RPG
Status: Demo
Rok wydania: 2023
Download: itch.io

3 thoughts on “Sister

  1. Mimo pozytywnej recenzji i wizualnie ładnych screenów, mnie niestety takie produkcje nie przekonują. To czego przede wszystkim szukam w JRPG to właśnie wspomniany na samym początku patos. To właśnie produkcje ociekające epickością są w moim przypadku najbardziej cenione.
    Jednak na duży plus zasługuje to, że świat wypełniony jest postaciami ze sceny VIPRPG. Osobiście ubolewam nad faktem, że nigdy nie powstała wysoko jakościowa gra, która opowiada o Polskiej Scenie RpgMakera. Taka produkcja na pewno znalazłaby serce w mym serduszku. I nawet lekka fabuła czy potraktowanie pewnych tematów z przymrużeniem oka pewnie by mi nie przeszkadzało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.