Shattered Samurai

Obsesję na punkcie anime i japońskiej kultury, która wybuchła w późnych latach dziewięćdziesiątych, można było poczuć dzięki wielu fanowskim stronom hostowanym na geocities/angelfire. Często znajdywało się na nich gify z postaciami z SNK lub bohaterów anime w wersji chibi, które brały się nie wiadomo skąd, prawdopodobnie z innych stron tego typu. Shattered Samurai jest połączeniem tego wszystkiego w rpgmakerowej produkcji. Przypominam sobie, że produkcja znajdowała się na szczycie rankingów pobierania wielu stron, prawdopodobnie przez tytuł lub liberalne podejście do używania obrazków z Rurouni Kenshin. Niezależnie od tego, jest to dość kiepska gra akcji z fabułą, która koncentruje się przede wszystkim na śmierci rodziców głównych bohaterów (a mówiąc bardziej dokładnie, dosłownie każdy NPC się do tego odnosi).

Najżywiej z czasów, gdy ogrywałem tę produkcję w 2003 roku, zachował się w mojej pamięci CMS. Był bardzo jaskrawy, wyszukany i kłopotliwy. Co więcej, niemal każda opcja w menu posiadała efekt dźwiękowy polegający na tym, że (prawdopodobnie) sam autor czytał jej tekst. Możemy tylko podejrzewać, że obrazek z Kenshina w tle miał przedstawiać głównych bohaterów. Do „fajności” tego menu przyczynił się także połączony z estetyką anime efekt fotograficznej flary. Walka zrobiona na ABS-ie była powolna. Mogliśmy zaatakować przeciwników gdy byli kratkę lub dwie od nas, więc wszystko było przewidywalne, choć niektóre pojedynki próbowały to urozmaicić.

Tym co sprawia, że gra jest godnym uwagi pomnikiem swoich czasów, jest jej niejednoznacznie japoński setting. Rodzinne miasto przepełniają wiśniowe drzewa, NPC noszący azjatyckie kapelusze, doradzający nam wojownicy ninja i znaki kanji na każdym murze. Z drugiej strony bohaterowie mają ultra zachodnie imiona (Jennifer, Charles) i współczesne elementy swojej osobistej historii. Prawdopodobnie najbardziej jaskrawym przykładem kultury RM w tym projekcie jest dom pełen postaci z innych gier i mediów. Prowadzenie fabuły wydaje się mocno zarozumiałe, wrzucając samurajskie wątki zawsze, gdy jest to możliwe, podobnie jak brzmiące mądrze przysłowia. Gra zawiera mnóstwo inscenizowanych konfliktów bez żadnego konkretnego celu poza takim, że to samo dzieje się w anime o podobnej tematyce. To przykład ogromnego niezrozumienia wschodnich ideałów, ale dzięki temu Shattered Samurai jest jak soczewka, dzięki której można zajrzeć do umysłu fana anime z okolic 2002 roku.

RPG Maker Historia

Autor gry: ArCsLnGa StUdIoS
Wersja RM: 2000
Gatunek: Action RPG
Status: Pełna
Rok wydania: 2003
Download: Mediafire

Tekst pierwotnie ukazał się na blogu RPG Maker Historia. Tłumaczenie: Michał „Michu” Wysocki.

Jeden komentarz do “Shattered Samurai

  1. Trzeba zaznaczyć, że dzięki X-Teszkowi możecie tę grę ukończyć ponieważ wersja gry, którą autor udostępnił w necie była nie do ukończenia przez bugi. Poprzez moją edycję projektu gry naprawiłem bugi gry i da się ją ukończyć. W necie istniało kilka wersji Shattered SAMURAJ na różnym etapie ukończenia, ale każda miała te same bugi, które w pewnym etapie gry nie pozwalały przejść dalej….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.