Scenowe Sprite Contesty

Na wstępie przyznam, że gdy tylko Michu poprosił mnie o napisanie tekstu o genezie i historii Tsukuru Archive Sprite Contest, pomyślałem, że tę relację będzie musiał zaczynać swoisty disclaimer. Bowiem nie tylko Michu, ale nawet ja, jako organizator TASC i obserwator wcześniejszych inicjatyw, pamiętam już z tamtego okresu niewiele. Jedynie skrawki, które (wykorzystując materiały źródłowe) postaram się złożyć w pewną chronologicznie poukładaną całość. Wybaczcie zatem jeśli poczujecie, że opis jest nieco chaotyczny lub niewyczerpujący, a jeśli pominąłem jakieś postaci lub wątki, to w żadnym wypadku nie było to celowe. Zatem, pamiętając o powyższym, zaczynajmy.

Targi RPGM

Listopad 2004, Oaza. Na tamten czas zdecydowanie najprężniej działające polskie forum poświęcone tematyce RM, prowadzone przez Reavena. Założone co prawda tylko kilka tygodni wcześniej, ale był to wystarczający czas, by drizzt mógł ogłosić swój pomysł na Targi RPGM, imprezę, dzięki której użytkownicy forum mogliby publikować wszelakie prace związane z RM, od tekstów, przez gry, aż po… grafiki. Pomysł spotkał się z bardzo mieszanym odbiorem, ale już chwilę później stał się faktem i to pod ostateczną nazwą Golden Forków, której reaktywację zaproponował DE. Ostatecznie trzydniową imprezę zamknęły rozliczne publikacje i głosowania w trzech kategoriach – na najlepszy skrypt (Alkoholowy by szczuru), na najlepszą grę (Dywersja by drizzt) oraz najlepszą grafikę (pixelartowe ikonki czarów D&D by DE, wciąż dostępne w bazie Tsukuru Archive). I właśnie ta ostatnia rywalizacja, stała się zalążkiem, edycją zerową dla wszystkich późniejszych Sprite Contestów organizowanych na polskiej scenie RM.

Custom Charset Contest

Nie minął tydzień, a DE, wykorzystując falę i zapewne swój zapał, ogłosił pomysł kolejnego konkursu, który miałby skupiać się już wyłącznie na pixelartowej grafice. Ostatecznie sama impreza ruszyła w grudniowym okresie świątecznym, a jej temat został zawężony do postaci charów w formacie wykorzystywanym przez RM2000/2003. Do rywalizacji zapisało się łącznie 14 użytkowników forum (ale nie tylko oni, patrz niżej), w tym takie postaci jak kvachu, Summoner, Michu, Dragomir, czy… Stanior. Uczestnicy zaprezentowali w dwóch kategoriach – Sprite RTP i Sprite Tall – łącznie 19 prac przedstawiających postaci z popularnych gier na konsole. Ostatecznie zwycięzcami konkursu okazali się niezniszczalny Kolin oraz… powracający krulik, którego udziału nie spodziewał się chyba nikt. I choć pamiętam niektóre prace (a Sol Badguy autorstwa Kolina mógłby powalczyć w każdym podobnym konkursie na tej planecie) to niestety nie wiem nic o żadnych przetrwałych grafikach z imprezy. Być może kiedyś DE lub autorzy poszczególnych sprite’ów przypomną nam o ich istnieniu.

Tsukuru Archive Sprite Contest

Nieco ponad rok później Oaza staje się powoli pieśnią przeszłości. Powstają: nowe forum Twierdzy, sławetne Rmxp.pl, a także Tsukuru Archive wraz ze swoim boardem, działającym zresztą do dziś, jako Gospoda RM Archive. I właśnie na tym ostatnim, ostatecznie w marcu 2007 roku (po dwóch nieudanych podejściach w poprzednim roku), startuje pierwsza edycja TASC – sprajterskiego konkursu nawiązującego do Contestu organizowanego przez DE. Większość zasad zostaje zachowana, a do udziału zapisuje się łącznie 14 osób, co daje efekt w postaci ośmiu prac w formacie Sprite RTP. Mimo wszystko jest to fajny rezultat, TASC jest bowiem pierwszym konkursem organizowanym na RMA, jeszcze przed TA Code-Off i miesiące przed erą powrotu Golden Forków (grudzień 2007) jakie znamy do dziś. Tymczasem, w tradycyjnym głosowaniu, zdecydowanym zwycięzcą rywalizacji zostaje Cantide i jego pierwszorzędna grafika Alucarda. Kolejne miejsca zajmują zaś Raiden i Kikut (aka Kiksi) oraz Grimroth. Konkursowe grafiki po latach są już co prawda niedostępne na samym forum, ale możecie obejrzeć je poniżej, zarchiwizowały się dzięki artykułowi o TASC w piątym numerze Tokei.

Tsukuru Archive Sprite Contest 2

Lipiec 2009 to moment startu kolejnej edycji TASC, ponownie, w tym samym formacie. Edycji absolutnie rekordowej, bo do udziału zapisuje się 26 (!) osób, co daje łącznie rekordowe 14 prac w kategorii Sprite RTP oraz 10 w kategorii Sprite Tall. Reszta to już historia, na podiach dominują Deathwing (który nie startował w pierwszej edycji) oraz Dan i jego arcydzieło, najwyższe miejsca uzupełniają Ska’ciu oraz Grimroth.


Tsukuru Archive Sprite Contest 3

Zapisy do trzeciej edycji konkursu startują po kolejnych dwóch latach, w listopadzie 2011 roku. Jest to już zdecydowanie okres po ożywieniu i odrodzeniu popularności RM2000/2003, ale wciąż udaje się zebrać trzynastkę śmiałków, którzy łącznie zgłaszają do rywalizacji 9 prac w kategorii Sprite Tall. Trzeba wreszcie zaznaczyć, pixelartowe contesty to wymagający kawałek – i jeden z najtrudniejszych formatów do przeprowadzenia w tak małej społeczności, jak nasza. Na szczęście na forum nie brakuje odważnych nowicjuszy i starych wyjadaczy (w międzyczasie GRMA staje się także oficjalnym forum Twierdzy), konkurs zdecydowanie wygrywa Deathwing, kolejne pozycje zajmują Ska’ciu oraz Foxer.

Tsukuru Archive Sprite Contest 4

Z całej masy przyczyn, by doczekać się kolejnej edycji TASC musi minąć ponad… 8 lat, aż do kwietnia 2020 roku. Kawał czasu, ale to już temat na oddzielny tekst. Aktualnie trwają jeszcze konkursowe zapisy do dwóch kategorii, wszystko w tym temacie na naszym forum.

Jazzwhisky

 

3 thoughts on “Scenowe Sprite Contesty

  1. Kurde, z sentymentu co jakiś czas śledzę co tam na scenie. Fajnie widzieć, że ludzie – legendy, czyli Ty Jazz i Michu, dalej się kręcą w temacie. Ostatnio nawet myślałem o tym moim sprajcie na contest scenowy i nie sądziłem, że kiedykolwiek będzie dane mi go jeszcze zobaczyć. Dziękuję!

    Może czas odkurzyć RM i zrobić coś dla zabawy? 😉

    1. To jest zawsze dobry wybór, żeby odpalić RM i coś porobić 😉 Po 18 latach wciąż sprawia taką samą frajdę.

  2. Pomyśleć, że to już rok minął, a ja nadal mam wrażenie jakbym wczoraj przeglądał ten artykuł szukając inspiracji do TASC4.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.