Spis treści
Cześć! Kontynuujemy nasz cykl współpracy z Gotcha Gotcha Games, dzięki której możemy przekazywać Wam comiesięczne aktualizacje na temat RPG Makera Unite.
Na sam początek pragnę przypomnieć, że oprócz oparcia w materiałach przesłanych przez wydawcę, część z informacji to przypuszczenia i domysły, zebrane z obserwacji nastrojów Sceny. Dodatkowo każda aktualizacja jest oparta o wersje robocze, które mogą się zmienić w końcowej fazie programu.
Poprzedni news dotyczył wprowadzenia wysokiej rozdzielczości i znaczącej zmiany interfejsu programu. Największe zainteresowanie wzbudził jednak opublikowany na Steamie devlog. W szczególnie ostatni screenshot, dodany jako sneak peak, podsycił ciekawość naszej społeczności. Pojawiały się zapytania, czy za rozpikselowanym screenem twórcy programu sugerowali wprowadzenie wizualnego programowania.
Programowanie wizualne w RPG Makerze?!
Czym jest wizualne programowanie? Nie rozdrabniając się za mocno, powiedzmy, że „kod” tworzymy przez odpowiednie kombinacje elementów, których realcje następnie jesteśmy w stanie zobaczyć w formie graficznej.
W przypadku Unity wcześniej była możliwość zainstalowania dodatkowej bezpłatnej wtyczki Bolt. Od wersji 2021 jest to dostępne jako Unity Visual Scipting. Kod przy wykorzystaniu programowania wizualnego jest widoczny dla użytkowników jako schemat blokowy. Dyskusje na temat programowania wizualnego są podzielone w naszej społeczności. Dla wielu jest bardziej zrozumiałe niż pisanie skryptów za pomocą tekstowego kodu. Są też przeciwnicy, dla których taka forma zapisu jest jednak mniej intuicyjna. Dodatkowo forma kodu zapisanego jedynie „od góry do dołu” ułatwia znajdowanie błędów bez potrzeby przeszukiwania kolejnych rozwidleń.
W sekcji pytań i odpowiedzi potwierdzono, że skrypty w RPG Maker Unite będą oparte o C#. Nie znamy jeszcze granic możliwości, w ramach których obeznani w tym języku oprogramowania będą mogli się wyszaleć. Wszystko zależy od ograniczeń narzuconych przez EULA, której treść będzie nam przedstawiona w późniejszych aktualizacjach.
Jednocześnie zagraniczna społeczność dywaguje, na ile tworzenie skryptów pod Unite będzie ułatwione przez wykorzystanie Unity Visual Scripting. Wydawcy nie wspomnieli na ten moment, w jakim stopniu będzie to kompatybilne.
Co więcej, z premierą programu nie zostanie uruchomiony Plugin Manager – rozwiązanie znane z MV/MZ, dzięki którym mniej zaznajomieni twórcy jednym kliknięciem mogli wgrać plik zawierający skrypt. Tym samym najprawdopodobniej wracamy do korzeni, czyli implementacji skryptów znanej użytkownikom z RPG Makerów XP, VX czy VX Ace – gdzie zmiany działania domyślnych funkcji projektu wprowadzamy bezpośrednio w kodzie (wydawcy nie są całkowicie zamknięci na ten kierunek po premierze).
W takim razie – po co ta zajawka?
Wbudowany Outline Editor zapewni dodatkowe narzędzia, które pozwolą twórcom prowadzić bardziej dokładną dokumentację bezpośrednio w projekcie.
Do tej pory było to możliwe w formie notatek lub komentarzy. Mieliśmy do nich dostęp po włączeniu miejsca, w którym je zostawiliśmy – np. w zdarzeniu, mapie czy odpowiedniej zakładce w bazie danych. Obie formy są stricte tekstowe, a przeglądanie wszystkich informacji, przeskakując między konkretnymi notatkami… potrafi zajmować nieco czasu.
Gotcha Gotcha Games wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników i wprowadza schematy blokowe dla map. Sugerując się poprzednimi aktualizacjami, nie zlikwiduje to Drzewka Map, znanego nam z poprzednich wersji RPG Makera. Dzięki Outline Editor będziemy mieć ułatwiony dostęp do wszystkich notatek bezpośrednio w blokach. Nowe rozwiązanie pozwoli również na pokazanie powiązań między mapami.
Dodatkowo Outline Editor wprowadza listy zadań, dzięki którym możemy lepiej zorganizować naszą pracę przy projekcie.
Nowe możliwości w prowadzeniu dokumentacji
MinamiYotuba w devlogu #2 pokazuje 5 korzyści płynących z wprowadzenia Outline Editora.
Dla mnie zdecydowanym plusem jest fakt, że nie będę musiała sięgać po zewnętrzne programy – przeskakiwanie z RPG Makera do własnych notatek potrafi wybić z rytmu podczas pracy, szczególnie przy ustawianiu balansu rozgrywki. Prowadzenie list bezpośrednio w projekcie zdecydowanie ułatwi obserwowanie postępu prac i dzielenie pracy na odpowiednie okresy czasu.
Kierunek prac Gotcha Gotcha Games jest wyraźnie podyktowany obecnymi potrzebami rynku, a ich zamysłem jest dawanie narzędzi pozwalających na doprowadzanie projektów do końca. Devlog skupia się przede wszystkim na pracy samodzielnego twórcy.
Za to w moim odczuciu skrupulatna dokumentacja bezpośrednio w projekcie znacząco ułatwi prace grupowe na wzór ALEX: A Two Days Collaborative Game. Ciekawi mnie, czy w przyszłości Gotcha Gotcha Games zaskoczy nas nowymi narzędziami, dzięki którym kilku twórców będzie mogło łatwiej współpracować nad wspólnymi grami.
Nowi bohaterowie dołączają do drużyny!
Poprzednio pokazano nam 2 pierwszych członków domyślnej drużyny RPG Makera Unite – Miguela i Sharon. Gotcha Gotcha Games podbija temat, prezentując nam kolejne postacie, na bazie których będziemy poznawać możliwości silnika.
Glorianos jako weteran wojenny będzie posługiwać się toporem. Zaraz obok zaprezentowana zostaje nam Kayore, mniszka obeznana w sztukach walki. Nie mamy dotąd więcej informacji, czy wraz z różnorodnością klas zostaną dostarczone dodatkowe narzędzia do projektowania walk – nie mogę doczekać się więcej informacji na ten temat.
Jak tworzyć zasoby pod Unite?
W sekcji pytań i odpowiedzi poruszono również kwestię, czy będą dostępne przedpremierowo informacje, jak przygotowywać zasoby oraz skrypty pod RPG Maker Unite.
Gotcha Gotcha Games nie udostępnia tych informacji z devlogiem #2 – są w trakcie przygotowywania odpowiedniej dokumentacji, ale nie są w stanie oszacować, kiedy uda się ją udostępnić. Zdają sobie sprawę, że w społeczności znajduje się mnóstwo utalentowanych osób, gotowych do nauki w ramach nowego silnika.
Dodatkowo nie uzyskaliśmy tych informacji bezpośrednio od Gotcha Gotcha Games, ale według Automaton Media najwcześniej możemy się spodziewać wieści w tym temacie na przestrzeni czerwca i lipca.
Jednocześnie bardziej niecierpliwi twórcy mogą pomóc Gotcha Gotcha Games. Zaczęto rekrutację do współtworzenia oficjalnych zasobów dla RPG Maker Unite. Według ich oficjalnego tweeta, współpracę można nawiązać bezpośrednio przez kontakt mailowy pod adresem info@gotchagotcha.jp.
Podsumowanie
Dzisiejsza aktualizacja może wydawać się bardzo ogólnikowa. Pokazuje jednak, na czym skupia się Gotcha Gotcha Games w pierwszej kolejności – na zwiększeniu efektywności oraz łatwiejszego nadzorowania postępów naszej pracy. Dostarczenie narzędzi pozwalających na prostą organizację pozwoli na wyrobienie dobrych nawyków. Miejmy nadzieję, że dzięki temu uchronimy kolejną falę początkujących przed błędami, które zdarzają się podczas nauki tworzenia gier.
W imieniu wydawców zachęcamy do dzielenia się swoimi pytaniami i opiniach na social mediach pod hashtagiem #RPGMakerUnite. Jeśli wolisz wyrazić opinię w ramach polskiej Sceny – zachęcamy również do dyskusji w komentarzach oraz na naszym Discordzie.
puniek
Współpraca: Dragon Kamillo
Jesteście na czas spoko wieści wincej ale najlepiej jak już to wydadzą od razu kupuje! 🙂
Cieszę się, że nasze newsy zachęciły Cię do zakupu w przyszłości! To będzie Twoja pierwsza styczność z RPG Makerem czy masz już jakiś staż w poprzednich wersjach? 😀