RPG Maker Unite

Pierwsza edycja RPG Maker Festival rozpoczęła się 10 lutego 2022 roku. Oprócz atrakcyjnych zniżek, dostępnych na stronie Degici oraz Steamie, w sieci zawrzało przez nieoczekiwany news. Wszystko przez… nowy RPG Maker! Gotcha Gotcha Games, organizator festiwalu i jeden z producentów programów serii Maker, umieścił w sklepie Steam RPG Maker Unite. Dzisiejszym artykułem chcemy podzielić się nie tylko informacjami zebranymi na temat nowego programu. Część z podanych informacji będzie spekulacjami, podyktowanymi nie tylko przez subiektywne odczucia redakcji, ale również nastroje polskiej oraz zagranicznych społeczności.

Premiera RPG Maker Unite

Premierę na Steamie zaplanowano na 2022 rok. Szukaliśmy zatem informacji na wschodniej scenie, nie do końca usatysfakcjonowani tak mało precyzyjną datą. Według japońskich źródeł, takich jak Automaton Media czy 4gamer, programu powinniśmy się doczekać pod koniec tego roku.

Po premierze RPG Maker Unite będzie również dostępny w Unity Asset Store. Cena nie jest jeszcze nikomu znana.

Spin-off serii RPG Maker

Oficjalny tweet ze strony RPG Maker Unite zaprzecza, by program był następcą kierunku obranego przez wersje MZ i MV. Producenci stworzą specjalne forum dedykowane nowemu silnikowi, niezależne od znanego globalnie RPG Maker Web.

Możemy przez to założyć, że Unite nie będzie dystrybuowany na stronie Degici.

Będzie to pierwsza wersja RPG Makera, która nie będzie samodzielnym programem. Zostanie oparta na Unity, silniku powszechnie uznanym w społeczności indie twórców.

Pamiętajmy, że Unity korzysta z C# – więc prawie na pewno właśnie z tego języka programowania będziemy mogli korzystać pisząc nowe skrypty dla naszej gry. Odejdziemy tym samym od JavaScriptu, używanego dotychczas w RPG Makerach MV i MZ.

Garść tradycji

RPG Maker Unite nie rezygnuje jednak z tradycji swoich poprzedników – według założeń ma być przyjemny dla początkujących twórców. Nie umiesz programować? Nie musisz się obawiać – do silnika zostanie zaimplementowana baza danych, na podstawie której możesz nauczyć się zarządzania statystykami bohaterów, przedmiotami, walkami oraz ustawieniami graficznymi map.

Jednocześnie fani serii mogą czuć obawy w związku z brakiem wymienienia na Steamie Yoji Ojimy – głównego programisty RPG Makerów. Jego historia z marką zaczęła się od RPG Maker Dante 98 II (1996) oraz Simulation RPG Maker 95 (1998), ale największe sukcesy zaczął od utworzenia kodu dla RPG Makera 2000 – wersji, przez którą zaczęła się pewna makeromania na zachodnim rynku. Na podstawie RM2k powstał również RPG Maker 2003, rozwinięty przez pracę innych programistów. Ojima jest twórcą pozostałych silników, od XP po najmłodszy dotąd MZ.

W skrócie – można go nazwać „ojcem” komputerowych Makerów. Brak koordynowania projektu pod jego okiem może zatem wpłynąć negatywnie na czytelność interfejsu oraz bazowego kodu projektów… szczególnie, że nie mamy informacji, jakie doświadczenie ma programista lub zespół, pracujący nad Unite.

RPG Maker Unite a kwestia zasobów

Gotcha Gotcha Games dołączył do Unite podstawowe zasoby, na bazie których będzie można stworzyć projekt. Wszystkie zrzuty obecnie są jednak w fazie WIP i bardziej kojarzą się z concept artami.

Graficznie odejdziemy od domyślnego stylu chibi, w którym silniki trwały od RPG Makera VX – proporcje postaci bardziej przywołują na myśl XP. Dodatkowo screeny pokazują ścieżki oraz elementy budynków o nieregularnych kształtach. Z pewnością ucieszy to każdego, kto w poprzednich silnikach stawiał na mapy oparte o panoramy. Może to również ukryty sygnał, że Unite zaoferuje nam ruch w 8 kierunkach lub pixel movement…?

Zastanawiającą kwestią jest możliwość użycia grafiki 3D w silniku. Unity oferuje obsługę 3D w standardzie – zatem całkiem możliwe, że odpowiednie pluginy będą mogły umożliwić korzystanie z trzech wymiarów na różne sposoby. Patrząc na nastroje społeczności oraz eksperymenty na poprzednich wersjach RPG Makera, jesteśmy pewni, że niejeden będzie próbować tego dokonać!

Unite będzie mogło wykorzystywać bibliotekę DirectX 12, która według opinii w internecie zaowocuje lepszą wydajnością na nowych kartach graficznych.

Publikacja gier

Zasadniczą różnicą względem poprzednich odsłon programu będzie sposób implementacji gier na urządzenia mobilne. Wersje MV i MZ umożliwiały tworzenie projektów, który uruchamiano na Androidzie oraz iOS przez przeglądarki internetowe. RPG Maker Unite zapowiada za to tworzenie aplikacji natywnej – pisanej bezpośrednio pod wymogi mobilnego systemu operacyjnego. Dzięki tej innowacji twórcy będą mieli większą kontrolę nad prezentacją gier na tych urządzeniach.

Dodatkowo trwają spekulacje, czy przez współpracę Gotcha Gotcha Games z Unity możemy się spodziewać rewolucji względem tworzenia gier pod konsole. Na ten moment pozostajemy na terenie domysłów społeczności – ale z pewnością byłby to ciekawy kierunek dla tej serii!

Silnik będzie kompatybilny z Windowsem oraz macOS. Niestety we wstępnej zapowiedzi nie uwzględniono użytkowników Linuxa.

Co z tymi tłumaczeniami?

Ze strony zagranicznej społeczności można napotkać również głosy rozczarowania z uwagi na plany lokalizacji nowego silnika. RPG Maker MZ miał uwzględnione 11 języków jeszcze przed oficjalną premierą na swojej stronie Stream. Unite nie kieruje się tą samą drogą – na ten moment zaplanowany jest jedynie angielski, japoński oraz chiński uproszczony interfejs.

Jako społeczność pozbawiona lokalizacji, rozumiemy zawód ze strony innych, obecnie bardzo aktywnych scen: m.in. hiszpańskiej, portugalskiej, niemieckiej, francuskiej czy rosyjskiej. Ciężko powiedzieć coś konkretnego o przyczynach takiej decyzji. Zakładamy, że głównym powodem może być ryzykowny kierunek. Gotcha Gotcha Games bez udziału Ojimy oraz czynnego wsparcia Kadokawy przełamuje dotąd znany nam rozwój silników RPG Maker – co utrudnia obiektywną ocenę zysków i strat dla tak innowacyjnego projektu. Jednocześnie żadne ze źródeł nie sugeruje, że informacje o tłumaczeniach są ostateczne.

Podsumowanie

Nie wszystkie informacje są jeszcze wystarczająco precyzyjne, by spróbować określić, jak RPG Maker Unite wpłynie na obecną społeczność RPG Makera. Będziemy bacznie obserwować temat, a w razie zebrania odpowiedniej dawki nowych informacji – z pewnością przygotujemy dodatkowy artykuł uzupełniający naszą wiedzę o nowym RPG Makerze.

puniek

Współpraca: Crashykk, Dragon Kamillo, Kryzz333

4 thoughts on “RPG Maker Unite

  1. Bardzo dobry artykuł wyciskający z tematu wszystko, co aktualnie jest możliwe. Będę z zainteresowaniem śledził losy RMU, choć raczej nie jestem grupą docelową tego programu.

  2. Całkowicie jestem na tak. Wizja C#, Unity i wydania gry chociazby na Switcha jest bardzo kuszaca. Ponadto sam program powinien byc bardziej otwarty, wiec nie zdziwie sie jezeli doczekamy sie czegos na wzor Maniacs Patcha do wersji Unite. Tak czy inaczej, jaram sie! 😀

    1. Co do otwartości również czekam na informacje, czy wydanie na konsole byłoby możliwe. O ile sama nie jestem targetem (typowy komputerowiec ze mnie) – tak myślę, że to byłaby świetna gruba docelowa dla wielu gier, a także wyjście poza nieco hermetyczne środowisko. Jednocześnie obawiam się, że skończy się to trochę jak z RTPówkami na Steamie – przez które wielu graczy patrzy na gry spod RPG Makera z góry, spodziewając się po nas samych przeciętnych gier .3.

  3. Programy z głównej linii Makera nie potrafiły mnie porwać, zawsze mi coś nie pasowało, więc mimo dużej dozy niepewności, bardzo ciekawy jestem tego programu i tego, czy wprowadzi on jakieś kluczowe zmiany w możliwościach implementacji ciekawych rzeczy na poziomie podstawowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.