Spis treści
Dzisiejsze podsumowanie będzie wyjątkowe, ponieważ robione pół roku po terminie. To dobrze pokazuje, jak bardzo życie prywatne wpływa na nasze możliwości udzielania się na scenie. Nie będę tutaj jednak rzucał głodnych kawałków o tym, jak to wszyscy jesteśmy zabiegani i ile robimy w domowym zaciszu. Życie prywatne jest ważniejsze niż hobby i chociaż wkładamy wiele wysiłku w tworzenie RMteki i naszej społeczności, nie powinniśmy robić sobie wyrzutów sumienia, jeśli nie możemy poświęcić na Makera tyle czasu, ile byśmy chcieli. Zdrowe podejście do hobby to podstawa udanego hobby!
Nie przedłużając zatem, zaczynamy podsumowanie trzeciego roku działalności RMteki. Rok 2020 opisałem tutaj, a 2021 tutaj.
Redakcja RMteki
Skład naszej redakcji nie uległ zmianie w ostatnim roku. Część osób prezentowała większą aktywność, część trochę wycofała się z regularnego pisania. Powody za tym stojące były różne i jestem ostatnią osobą, która robiłaby komukolwiek z tego tytułu wyrzuty.
Bardzo cieszę się, że utrzymaliśmy skład osoby redakcji oraz że każdy z redaktorów w jakiś sposób brał udział w rozwoju RMteki na przestrzeni ostatniego roku. Mam nadzieję, że wszyscy w 2023 nabierzemy odpowiedniego dystansu do RPG Makera i odnajdziemy zajawkę, która ponownie pozwoli nam na bardziej regularne tworzenie treści na portal.
Dzięki za kolejny rok wspólnego dzielenia się pasją!
Publicystyka
W ostatnim roku opublikowaliśmy 33 recenzje, w skład których wchodziła retrorecenzja Staniora, jedno tłumaczenie RM Historii oraz autorskie teksty, w tym te poświęcone projektom startujących w Tsukuru Archive Project Extravaganza.
Na naszych łamach pojawiły się następujące artykuły:
- Notatki gaijina #2 – Przegląd VIPRPG Kouhaku 2021
- Czy warto tworzyć zapowiedzi gier?
- Golden Forki 2020 i Golden Forki Special III
- Tsukuru Archive Project Extravaganza #1
Nie obyło się także bez wywiadów:
- Miniwywiady z redakcją RMteki
- Stanior Retro Show – Wywiad z Navim
- Stanior Retro Show – Wywiad z Gandisamą
- Stanior Retro Show – Wywiad z Dante
Niestety nie udało nam się opublikować w ubiegłym roku niczego w dziale Biblioteka.
Wśród artykułów historycznych pojawiły się:
Newsy
W 2022 roku nawiązaliśmy współpracę z Gotcha Gotcha Games, które pracowało nad wypuszczeniem zupełnie nowej odsłony serii RPG Maker – Unite. Program jest nakładką na popularny silnik Unity. Przez wiele miesięcy puniek analizowała przesyłane nam informacje prasowe i przygotowywała wyjątkowe, autorskie artykuły na ten temat. Niestety, z biegiem czasu GGG zaczęło mieć coraz więcej kłopotów, a sam produkt nabierał kształtów, które zmierzały szybko w stronę katastrofy. W ubiegłym roku opublikowaliśmy następujące artykuły na ten temat:
- RPG Maker Unite
- RPG Maker Unite – wieści z 25 marca 2022 roku
- RPG Maker Unite – wieści z 27 kwietnia 2022 roku
- RPG Maker Unite – wieści z 27 maja 2022 roku (część 1)
- RPG Maker Unite – wieści z 27 maja 2022 roku (część 2)
- RPG Maker Unite – wieści z 24 czerwca 2022
- RPG Maker Unite – Parallax mapping
- RPG Maker Unite – wieści z 29 lipca 2022
- RPG Maker Unite – wieści z września 2022r.
Poradniki
Nieśmiało, ale rozwijaliśmy naszą bazę tekstów technicznych.
Wśród technikaliów pojawił się nowy tekst Dragona:
Dla RPG Makera 2003 przygotowaliśmy trzy poradniki:
Crashykk przygotował jeden poradnik dla RPG Makera MV:
Do wielkiego poradnika dla VX Ace pojawiła się nowa lekcja:
Dragon Kamillo zaczął także kolejny wielki poradnik, tym razem poświęcony RPG Makerowi 95:
Dołożyliśmy także 3 teksty do naszego działu poświęconego Maniacs Patchowi:
- Maniacs Patch nie gryzie #7 – Rysowanie mapy podczas gry
- Maniacs Patch nie gryzie #8 – Obrazek z wiadomością o zdobytym przedmiocie
- Maniacs Patch nie gryzie #9 – Wykorzystanie myszy
Dział In English
W pewnym momencie zaczęliśmy zdobywać kontakty w międzynarodowej społeczności RPG Makera. Szybko także zrozumieliśmy, że jest duże zapotrzebowanie na nasze teksty poświęcone Maniacs Patchowi. Z tego powodu rozpoczęliśmy projekt In English, w ramach którego tłumaczymy (a raczej robi to Axer™) nasze teksty na język angielski. Do tej pory pojawiły się następujące tłumaczenia:
- Everlasting Journey [ENG]
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 1 – Basic Feature Changes
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 2 – New Control Variables
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 3 – New Features
Uzupełnienia baz RMteki
Powoli uzupełniamy nasze bazy gier oraz zasobów, przy czym w 2022 roku było tego na tyle mało, że nie robiliśmy z tego newsa. W tym roku z kolei czeka Was prawdziwa bomba zasobowa!
Aktywność na RMtece
W 2022 roku, po ponad dwóch latach planowanego rozkładu jazdy na RMtece, całkowicie odeszliśmy od regularnych publikacji. Od tej pory wrzucamy teksty w miarę na bieżąco starając się, by nie pojawiały się tego samego dnia. Utrzymujemy średnią więcej niż 1 tekst tygodniowo.
Jeśli chodzi o komentarze, zaliczyliśmy potężny progres. W 2020 roku czytelnicy zamieścili na naszej stronie 29 komentarzy, w 2021 roku było to już 161 komentarzy, a w 2022 roku było ich aż 242! Bardzo dziękuję Wam za taką aktywność. To jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania strony i widzimy gołym okiem skutki takiej liczby reakcji w naszych statystykach.
Statystyki
A skoro już o statystykach mowa, to tutaj także pobiliśmy rekordy.
W 2022 roku na RMtekę wchodzono 25 053 razy (grubo ponad 5000 wejść więcej, niż rok wcześniej), co daje prawie 70 wejść dziennie. Wejść z wyszukiwarek było prawie 2200 (skok niemal o 100% rok do roku!), co najlepiej pokazuje, że obraliśmy skuteczną strategię SEO. Poziom wejść z mediów społecznościowych z kolei nieco się zmniejszył.
Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych artykułów, które zostały opublikowane w 2022 roku to (w kolejności od najbardziej popularnego):
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 1 – Basic Feature Changes
- Miniwywiady z redakcją RMteki
- Tsukuru Archive Project Extravaganza #1
- RPG Maker Unite
- Notatki gaijina #2 – Przegląd VIPRPG Kouhaku 2021
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 3 – New Features
- RPG Maker Unite – wieści z 25 marca 2022 roku
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 2 – New Control Variables
- Kinski
- Zakażenie
Zestawienie to tylko potwierdza naszą tezę, że RMteka musi bardziej otwierać się na świat.
Tradycyjnie także prezentujemy zestawienie najpopularniejszych tekstów z całej historii naszej strony:
- Stanior Retro Show – Wywiad z DEM-em
- Uruchamianie gier wykonanych w programach z serii RPG Maker
- Maniacs Patch Won’t Bite You # 1 – Basic Feature Changes
- Maniacs Patch nie gryzie #4 – Aktualizacja 19.05.2021
- Fear & Hunger
- FUNdamenty RPG. Część II – Cechy i umiejętności
- Polskie czcionki w oficjalnych angielskich RM2000 i 2003
- Maniacs Patch nie gryzie #3 – Nowe funkcje programu
- Liga Mapperów – Sezony I – V
- Społeczne aspekty RPG Makera
Dwa pierwsze miejsca utrzymały pozycję z tamtego roku, w zestawieniu powtarza się także kilka innych tekstów. Jak widać, szturmem na listę wdarły się jednak treści poświęcone Maniacs Patchowi. Cieszy także wysoka pozycja jedynej recenzji w tym zestawieniu (przypominam jednak, że te statystyki obejmują także pół roku 2023).
Najpopularniejszą stroną w 2022 roku były zasoby.
Realizacja poprzednich postanowień
Pewnie część z Was pamięta mój absolutny falstart z SEO na RMtece. Trochę się zagalopowałem i chciałem poświęcić część naszego kameralnego klimatu na rzecz zmian pod wyszukiwarki. Szybko jednak zostałem doprowadzony do porządku, za co jestem Wam wdzięczny. Dzięki przemyślanej polityce SEO nie pozbyliśmy się naszego charakteru, a zaczęliśmy bić kolejne rekordy w wyszukiwarkach. To postanowienie uważam zatem za zrealizowane w 100%.
Udało mi się rozbudować nieco działy z zasobami oraz wrzucić kilka gier do bazy.
Nie udało mi się natomiast sprawić, by na stronie pojawiło się więcej lekcji z rozpoczętych kursów.
Na RMtece pojawiło się jednak kilka zupełnie nieplanowanych, a świetnych inicjatyw, dlatego mijający rok uważam za bardzo udany.
Plany na 2023 rok
Dziwnie pisze się o planach na 2023 rok, gdy jego połowa już jest dwa tygodnie za nami, ale nasza scena widziała już dziwniejsze rzeczy, prawda?
Mój plan na ten rok to:
- udokumentowanie wszystkich konkursów, które w ostatnim czasie odbyły się w naszej społeczności;
- rozbudowa tłumaczeń tekstów na język angielski;
- więcej poradników i kolejne części tutoriali;
- nawiązywanie międzynarodowych współprac;
- rozpoczęcie prac nad nową bazą gier.
Większą część z powyższych planów już realizujemy, dlatego jestem pełen optymizmu przed drugą połową roku.
Choć minęło już 6 miesięcy, w tym roku na naszej stronie pojawiły się tylko 22 komentarze. Jeśli miałbym mieć jedną prośbę do Was, jako członków naszej społeczności – piszcie więcej na RMtece, byśmy mogli osiągać jeszcze lepsze wyniki w wyszukiwarkach!
Michał „Michu” Wysocki
Lepiej późno niż wcale! Szczególnie, że ten rok zaczęliśmy od razu Golden Forkowymi emocjami, potem wpadło jeszcze kilka wydarzeń, przez które łatwo podsumowanie „przeoczyć”. Za to fajnie, że się pojawiło, bo takie podsumowanie czarno na białym odsłania lepsze i słabsze strony, dzięki czemu mamy kierunek dla dalszych działań.
Po mojej stronie biję się w pierś za taki (nie)postęp w kursie makerowym. Zeszły rok przebiegł pod znakiem nowego Makera, więc na tle tego nie miałam aż takiej energii na pokazywanie tajników VX Ace. Niemniej ten rok dał mi ogromną chęć do pracy nad lekcjami – ostatni TAPE pokazał mi na nowo radość z sięgania po nowsze Makery. Mam nadzieję, że nie wypali się mój zapał tak szybko jak w 2022!
(Swoją drogą, tyle razy mimowolnie irytowalam się na te newsy, więc widok dwóch z nich w TOP10 dodaje mi otuchy. Dzięki! ;w;)
Na koniec dodam, żewet bez podsumowania przeczuwałam, że social media mogły byc lepiej prowadzone. Z tego powodu po TAPE wprowadziłam organizacyjne zmiany co do FB. Już nie planuję postów jak tylko wpadnie coś wartego uwagi – łatwo w tym stracić rachubę, o czym pisałam, a czego nie dawałam na RM News Polska, zwłaszcza podczas grindu służbowego lub w trakcie konkursowej gorączki. Teraz planuję wpisy co niedzielę na cały tydzień, a regularne wpisy na tym kanale i aktywność scenowiczow w rekacjach (za co każdemu dziękuję!!) powinna dać fajne efekty na koniec 2023.
Szczerze mówiąc zapomniałem, że w ogóle wydałem coś takiego jak ten 1 part tutorialu ABS.
Nie będę obiecywał, że go skończę, bo znając mnie i tak mi się to nie uda, ale ostatnio gram więcej w makerowe świeżynki (i nie tylko) na naszym scenowym kanale youtube to może spróbuję chociaż jedną recenzję napisać w 2023 roku.
Gdzie te czasy, że w Gońcu potrafiłem w rok napisać 20 tekstów.
Niemniej cieszy fakt, że to już 3 lata, a RMteka nadal ma się dobrze. Jesteście ostatnim bastionem makerowej wiedzy w polsce i aż szkoda, że nie posiadacie makerowej domeny pl, bo robicie tak dobrą robotę, że zasługujecie by ją widziało jak najwięcej osób.
Z innych podsumowań 2022 roku mi się udało za piątym podejściem zdać teorię z prawa jazdy! Ale jeszcze do teraz nie podszedłem do praktyki, bo muszę dokupić parę jazd, żeby się doszkolić, ale są strasznie drogie, około 100zł za godzinę. :/
A jeżeli chodzi o RPG Makera to to złoty tok, bo wydałem dwie gry, z czego mi się obydwie podobały, a scenie jedna podobała się na tyle, że była na podium.
Rozpiera mnie duma widząc, że jeden mój tekst otwiera zestawienie najpopularniejszych wpisów na RMtece ever, a drugi je zamyka 🙂 czas brać się do redakcyjnej pracy i dostarczyć epickie teksty w 2023 roku ! 😀