Spis treści
Podczas przygotowywania podsumowań zawsze mam wrażenie, że narażam się na nieodpartą pokusę staniorowania. Próba zebrania do kupy doświadczeń z konkretnego okresu i ich oceny wywołuje niebezpiecznie nostalgiczne nuty. Zwłaszcza wtedy, gdy taki okres jest czasem sukcesów i zrealizowanych obietnic. Podsumowanie roku 2020 znajdziecie pod tym adresem. Bez zbędnych wstępów zatem – zaczynamy!
Redakcja RMteki
W tym roku wyjątkowo zacznę od tego, z czego jestem najbardziej dumny – od redakcji. Prowadzenie hobbystycznego portalu takiego jak nasz, a nawet zwykłego bloga, zawsze prędzej czy później prowadzi do wypalenia. Lekiem na wypalenie, co wielokrotnie powtarzałem, jest odpowiedni feedback.
Są różne rodzaje feedbacku, a wśród nich jeden nie do końca oczywisty. Chodzi o poczucie wspólnoty w trakcie tworzenia treści na portal. O wymianę myśli i krytykę w ramach redakcji, o ocenę pomysłów i burze mózgów w celu stworzenia nowych. Wreszcie chodzi o pracę z ludźmi, którzy tak jak ty są totalnie zajarani swoją pasją. Poczucie, że nie ciągniesz czegoś sam, ale wspólnie z innymi, daje potężnego kopa, którego nieustannie odczuwałem w tym roku ze strony koleżanki i kolegów z redakcji.
Mam wrażenie, że tak naprawdę brakuje nam jeszcze ze dwóch osób, by skład redakcji był idealny. Każdy z redaktorów specjalizuje się w innych rzeczach i rozwija stronę w kierunku, w którym sam nigdy bym nie podołał. Dlatego serdecznie gratuluję całej redakcji wspaniałej roboty i dziękuję, że chce ze mną współtworzyć RMtekę.
Żeby przybliżyć Wam sylwetki redaktorów i uzyskać głębsze spojrzenie na stronę od wewnątrz, niedługo opublikuję krótkie wywiady z całą redakcją. Póki co dziękuję redaktorom, którzy są ze mną od 2020 roku (Jazzwhisky, Kryzz333, Stanior, Axer) oraz osobom, które pojawiły się u nas już w 2021 rok (Dragon Kamillo, Karrmel21, puniek). Z redakcją w mijającym roku rozstali się Rahim i Crashykk, ale z tym ostatnim na stałe współpracujemy między innymi przy rozwijaniu scenowego kanału na YouTube.
Szczególne podziękowania dla Deathwinga za sportretowanie większości naszej redakcji.
Publicystyka
Teraz już tradycyjnie chciałbym podsumować, co opublikowaliśmy w 2021 roku na łamach RMteki.
Przede wszystkim był to kolejny owocny rok, jeśli chodzi o recenzje gier wykonanych w RPG Makerze. Na stronie pojawiły się 54 teksty uwzględniające retrorecenzje Staniora, moje tłumaczenia z RM Historii oraz samodzielne teksty przygotowane (głównie) przez naszych redaktorów.
Jeśli chodzi o sekcję artykułów, tutaj także wiele się działo. Jazzwhisky napisał prawdopodobnie cztery ostatnie podsumowania aktywności na facebookowym profilu (z uwagi na bardzo nieregularne posty). Razem ze Staniorem rozwinęliśmy sekcję historyczną o 6 tekstów. Ja zacząłem dział poświęcony prawnym aspektom zabawy z RPG Makerem, a Stanior napisał pierwszy felieton. Siłą rozpędu opracowałem także ostatni TASC, który okazał się niesamowitym sukcesem.
Kontynuując naszą chęć jak najszerszego utrwalenia historii sceny, Stanior przeprowadził dwa wywiady z emerytowanymi makerowcami. Jednym z nich był znany szerokiej publiczności DEM.
Biblioteka
Choć jej idea mieści się w pojęciu publicystyki, odrębną część podsumowania chciałbym poświęcić założonej w 2021 roku Bibliotece. Jej ideą miało być gromadzenie szeroko rozumianej wiedzy z zakresu gamedevu, niekoniecznie tylko dotyczącej RPG Makera.
W bibliotece udało nam się w tym roku zgromadzić:
- 2 analizy techniczne klasycznych jRPG-ów na SNES-a;
- 1 artykuł poświęcony pracom naukowym o jRPG;
- 1 artykuł poświęcony RPG;
- 2 artykuły dotyczące poziomu trudności w grach;
- 6 części legendarnego poradnika kentony poświęconego tworzeniu gier RPG;
- 1 artykuł dotyczący pisania fabuły.
To dość imponujący wynik, ale jestem przekonany, że możemy go znacznie poprawić. Liczę tutaj zwłaszcza na Kryzza333, który ma w tej materii mocne publicystyczne zacięcie.
Poradniki
Moim głównym założeniem na 2021 rok był rozwój publicystyki technicznej na RMtece. Pomógł mi w tym między innymi Dragon Kamillo, który w ramach prowadzonych przez siebie Technikaliów przygotował trzy fantastyczne teksty.
Drugim najważniejszym momentem tej części było rozpoczęcie Wielkiego poradnika do RPG Makera VX Ace. Trzy lekcje, których autorką jest puniek, to dobry start by w nadchodzącym roku skompletować na naszej stronie kolejny ogromny tutorial kompleksowego tworzenia gry.
Na początku roku opublikowałem dziewiątą część kursu tworzenia własnego CMS-a na obrazkach. Minęło trochę czasu i nabrałem odpowiedniego dystansu, także jest szansa, że kurs zostanie w tym roku dokończony.
Przede wszystkim jednak rok 2021 to rok dobrze opracowanych poradników i tutoriali. W ich skład wchodzi 17 przygotowanych przeze mnie tekstów, 3 części poradnika do Maniacs Patcha od Axera i tekst Crashykka o Script Callach w RPG Makerze MV.
Uzupełnienia baz RMteki
Oprócz tekstów, RMteka może poszczycić się także największą w historii bazą polskich gier wykonanych w RM i chyba największym na świecie posortowanym i przebranym zestawieniem grafik do RPG Makerów 2000/2003.
Gry nie były w tym roku priorytetem i z tego co pamiętam, baza została rozszerzona o zaledwie kilka tytułów. Wciąż jednak analizuję stare dyski i mam przeczucie, że w 2022 roku porządnie uderzymy z uzupełnieniami. Mam nadzieję, że pomoże mi w tym cała nasza społeczność.
W 2021 roku uzupełniliśmy bazę zasobów o 3046 pliki, co daje łączną sumę 12822 plików w bazie. To znaczy dawało, bo on nowego roku trwają ciche uzupełnienia. W ciągu najbliższych miesięcy oficjalnie poinformujemy, co jeszcze udało nam się dodać do tego ogromnego zestawienia.
Aktywność na RMtece
Wszyscy mamy mniej lub bardziej dorosłe życia i dla nikogo z nas RPG Maker nie jest chyba głównym zajęciem. Z tego powodu musimy dostosowywać naszą aktywność do możliwości, jakie daje nam codzienność.
Z tego powodu w pierwszej połowie roku przeszliśmy z dwóch publikacji w tygodniu na jedną. Robiłem to z ciężkim sercem, ale ani ja nie dawałem fizycznie rady przygotowywać materiałów, ani reszta redakcji nie mogła poświęcać życia osobistego na pracę przy stronie. Cieszę się, że moja decyzja spotkała się z przychylną reakcją społeczności i w zasadzie wszyscy przyzwyczaili się już, że nowy tekst na RMtece pojawia się w każdy czwartek.
Przede wszystkim jednak chciałbym podziękować za niesamowitą aktywność w komentarzach na stronie. W 2020 roku czytelnicy zamieścili na naszej stronie 29 komentarzy. W 2021 roku było to już 161 komentarzy. Daje to niemal trzy komentarze tygodniowo.
To świetny wynik i w tym miejscu chciałbym zachęcić Was, byśmy go w tym roku pobili. Komentarze pod artykułami to jeden z najważniejszych elementów branych pod uwagę przy pozycjonowaniu strony w Google. Przekazują one botom informację, że strona żyje, a dzięki temu warto promować ją wyższym miejscem w wynikach wyszukiwania.
Statystyki
Tradycyjnie dla wszystkich statystycznych świrów garść informacji o naszej stronie w mijającym roku.
W 2021 roku RMteka miała 19.565 wejść, czym o prawie 7 tysięcy pobiła rok poprzedni. To ponad 1600 wejść miesięcznie i dobry prognostyk przed nadchodzącym rokiem! Niemal 1.200 wejść z wyszukiwarek internetowych oznacza, że około 100 razy w miesiącu ktoś wchodzi na RMtekę przez Google lub Binga. Grubo ponad 1.000 wejść zaliczyliśmy także z mediów społecznościowych – Facebooka, Instagrama i Twittera.
Pierwsza dziesiątka najbardziej popularnych artykułów, które zostały opublikowane w 2021 roku to (w kolejności od najbardziej popularnego):
- Stanior Retro Show – Wywiad z DEM-em;
- Społeczne aspekty RPG Makera;
- Legalność posiadanych kopii RPG Makera;
- Podsumowanie 2020 roku;
- recenzja Lost Sagi;
- recenzja Fear & Hunger;
- recenzja Parallel Worlds;
- Trudność w grach. Część I – Wybór poziomów trudności;
- Porzucone Projekty – Legend of Shaolin (Buu_);
- recenzja Grind Quest.
Cieszy mnie to, że zestawienie niemal pół na pół zostało podzielone na recenzje gier i inne artykuły.
Z uwagi na to, że RMteka ma już dwa lata, możemy też sprawdzić jak prezentuje się zestawienie najlepszych tekstów z całego okresu działalności strony:
- Stanior Retro Show – Wywiad z DEM-em;
- Uruchamianie gier wykonanych w programach z serii RPG Maker;
- Społeczne aspekty RPG Makera;
- Liga Mapperów – Sezony I – V;
- Konrad Championship II – Recenzje gier;
- Scenowe Sprite Contesty;
- Legalność posiadanych kopii RPG Makera;
- Wywiad z Kleo;
- recenzja Anioła Wymiarów;
- Wywiad z Demonem.
Najpopularniejszą stroną w 2021 roku były zasoby, a w całej historii RMteki – recenzje.
Realizacja poprzednich postanowień
Rok temu planowałem kilka rzeczy, które miały pomóc nam w rozwoju RMteki. Tylko częściowo udało mi się je zrealizować.
Z pewnością udało nam się ruszyć dział historyczny. Retrowywiady i recenzje Staniora, kalendaria oraz artykuły kronikarskie są ważnym elementem naszej rmtekowej tożsamości. Celem tej strony jest bowiem między innymi zachowanie możliwie jak największej części historii sceny.
Szczególnie zadowolony jestem z działu technicznego. Nowy kurs, masa porad i rozwijany temat Maniacs Patcha to pożądany kierunek rozwoju strony.
Niestety, nie udało mi się doprowadzić do pojawienia się większej liczby tekstów z nowszych makerów. Dzielnie wspomagali mnie puniek i Crashykk, ale wciąż czuję tutaj spory niedosyt.
Podejmowałem próby wymiany buttonów z innymi stronami, ale nie dały one wymiernych korzyści.
Plany na 2022 rok
To, co takie korzyści daje, to optymalizacja SEO i walka o wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Dlatego w nadchodzącym roku moim priorytetem będzie dostosowanie wszystkich tekstów na RMtece do standardów SEO oraz poprawienie niedziałających obrazków i linków, które popsuły się z uwagi na zmiany w domenach.
Po drugie, chciałbym w spokojnym, ale jednak w miarę stabilnym tempie rozwijać nasze bazy zasobów i gier.
Po trzecie, postaram się sam oraz zmobilizuję redakcję, by dokończyć istniejące kursy oraz może zacząć jakieś nowe?
I wreszcie – jeśli czas pozwoli, spróbuję zrecenzować możliwie jak najwięcej polskich gier wykonanych w RPG Makerze. Będzie to podstawą pod zupełnie nowy obraz bazy, jaki planuję wprowadzić w 2023 roku.
Mam nadzieję, że fantastyczna redakcja RMteki oraz Wy, drodzy Czytelnicy, mi w tym pomożecie!
Michał „Michu” Wysocki
Dziękuję za podsumowanie 2022! Jestem mile zaskoczona, że w top 10 popularnych tekstów moja pierwsza recenzja trafiła tak wysoko.
(Zwłaszcza mając na podium wywiad z DEMem, którego komiksy od kilku lat są kupowanego z jego stoiska na Pyrkonie – niesamowicie sympatyczny człowiek!)
Mam też nadzieję, że w tym roku zwiększymy zainteresowanie nie tylko grami z VX Ace, ale również samym programem. Prywatnie jako redaktorka chcę skończyć w tym roku kurs RPG Makera, żeby młodzi twórcy mieli gotowy materiał, z którymi mogą pracować nad swoimi własnymi projektami.
Cieszę się, że mogę działać w gronie tak utalentowanych ludzi. Trzymam kciuki za Kryzza, którego teksty motywują mnie do większego analizowania, co wprowadzam do swoich produkcji i dlaczego. Axerowe szaleństwo Maniac Patchowe trwa w najlepsze i mam nadzieję, że nie zgaśnie – zwłaszcza, że na bieżąco śledzi działalność Bingshana i regularnie informuje nas o ciekawszych update’ach. Pomoc techniczna Dragona jest nieoceniona – uratował mój projekt konkursowy w momencie, gdy czułam, że jestem skazana na korzystanie z ostatniego backupu sprzed kilku dni. Staniorowe teksty historyczne i Jazzwhiskowe podsumowania facebookowe motywują mnie do pamiętania zarówno o przeszłości Sceny, jak i rozwoju obecnej. Do tego cieszę się, że Karrmel podejmuje się gier, które siedzą mi z tyłu głowy, i na podstawie jego opinii jestem w stanie ocenić, czemu warto jednak dać szansę (Hello Charlotte kupiona na steamie przez jego recenzje) czy raczej odpuścić (Ann). Czekam też Michu na koniec Twojego poradnika o CMSie na obrazkach, bo chcę podjąć się wyzwania zrobienia pierwszego własnego menu w 2003. 😀
Wywiad z Demem to zdecydowanie perełka, pomimo dużej dawki staniorowania. :v
Fajnie, że ruch na stronie się zwiększa, bo pokazuje to, że słabszy rok pod względem gier nie był spowodowany wymieraniem sceny, a TAPE tylko to potwierdziło.
Jestem zdziwiony, że aż tyle razy pojawił się tutaj mój nick, bo raczej mało aktywny byłem w tym roku. Bardzo cieszy, że strona działa prężnie i zwiększa swoje zasięgi. Szczerze powiem, że mnie to podsumowanie nakręciło i aż napisałem właśnie nowy tekst. Trzymajcie tak dalej ludzie, bo robicie niesamowicie dobrą robotę! 😀
Piękny to był rok, nie zapomnę go nigdy. Pierwszy raz brałem udział zarówno w GFach jak i w TASC i w obydwóch konkursach udało mi się zająć zaszczytne miejsce – drugie na GFach i ostatnie na TASC! Jednocześnie był to dla mnie rok stagnacji pod względem makerowania, ale na szczęście TAPE obudziło we mnie starego ducha, więc kto wie, kto wie, może 2022 będzie moim rokiem.
„spróbuję zrecenzować możliwie jak najwięcej polskich gier wykonanych w RPG Makerze”
Haha, może w końcu będzie jakaś recenzja Opowieści z Edorii: Edycja Cesarska. Tylko ciekawe czy Michowi będzie chciało się ją przejść W CAŁOŚCI 😉
Mi też podobał się poprzedni rok, chociaż byłem jednak mniej aktywny. Imponujące są liczby wejść, osobiście bardzo liczę na to, że pojawi się więcej nowych twarzy, fajnie, jakby program cieszył się większą popularnością.
Poza tym skoro Michu wywołał mnie do tablicy wspominając o publicystyce, to chyba czas rozpisać jakieś nowe ciekawe kursy i artykuły. Mam i tak pomysł na kilka z nich 🙂
2022 będzie ciekawszy i jeszcze bardziej intensywny. RPG Maker Polska to właśnie RMteka.pl. W 2022 roku czeka nas sporo zmian, dużo pracy, ale jeszcze więcej pozytywnych efektów wysiłku całej redakcji 🙂 Polska Scena RPG Makera znów żyje! I na dobre zagościła na RMtece.