OFF powstał w 2008 roku, a oryginalna francuska wersja została przetłumaczona na kilka języków, w tym polski. Jest to oparta na zagadkach liniowa gra z elementami RPG i horroru, której udało się zyskać znaczną popularność poza sceną RPG Makera i należy do najbardziej znanych tytułów stworzonych w tym programie.
Na początek zaznaczę, że w grze są dość drastyczne momenty, więc jeśli ktoś nie może takich znieść, to lepiej niech sobie odpuści. Gracz zostaje przydzielony do istoty zwanej Pałkarz. Jego misją jest oczyszczenie świata z wszelkiego zła, a naszym zadaniem jest dopilnować, aby ta misja się powiodła. Już od pierwszych momentów zauważymy niesamowitą, specyficzną atmosferę – przywita nas deszcz i tajemnicza pierwsza lokacja. Grę zaczniemy w Strefie 0, jednej z czterech Stref świata OFF. Jest to puste miejsce zamieszkane tylko przez jedną istotę, Sędziego. Kiedy widzi on Pałkarza, jest pewien, że to wytwór jego wyobraźni, ale ten zapewnia go, iż jest prawdziwy i przedstawia mu siebie oraz gracza. Sędzia uznaje misję Pałkarza za chwalebną i postanawia mu pomóc, udzielając wskazówek podczas gry. Po przejściu krótkiego poradnika ruszymy do Strefy 1 w celu oczyszczenia jej ze zła.
Podróżując przez Strefy będziemy często walczyć z upiorami, które je nawiedzają. Posłuży nam do tego domyślny system walki z RPG Makera 2003. Walki są nieraz (poza paroma wręcz przeciwnymi wyjątkami) aż przesadnie łatwe, gdyż do pomocy dostaniemy innych członków drużyny, nazywanych Addonami. Jedną z rzeczy, która mnie frustrowała, to lekko źle ustawione grafiki przeciwników i bohaterów w walce, przez co nie zawsze rozumiałem, na czym używam przedmiotu albo umiejętności. Drugim ważnym, a wręcz kluczowym aspektem gry są zagadki. Trafimy na przeszkody wszelkiego rodzaju, od wciskania guzików w odpowiedniej kolejności, przez pływanie łódką i odpowiedzi na pytania schowane na plakatach po najbardziej kreatywne, których nie będę zdradzał. Większość zagadek jest do przejścia bez problemów, a chyba żadna nie była głupio banalna. Niestety nie obejdzie się też bez killerów tak hardkorowych (do których naprawdę polecam polskie tłumaczenie), że autor postanowił sam napisać kompletny opis przejścia gry po francusku. Trafi się nawet kilka drobnych błędów. W internecie znajdziecie masę solucji, nie krępujcie się ich użyć, sam czasami się strasznie gubiłem. Niedostępny jest także normalny zapis gry. Zrobić to można jedynie za pomocą specjalnych pudełek, które odnawiają też punkty zdrowia bohatera i mogą wysłać go do Pustki, miejsca, z którego może udać się do każdej ze Stref. Ponadto możemy przemieszczać się między lokacjami w Strefach za pomocą tramwaju.
Prawie cała grafika została wykonana przez Mortisa Ghosta, autora gry, i można jej użyć we własnych projektach (jak miło!), jeżeli dopisze się go w creditsach. Grafiki mapy oraz postaci są w bardzo prostym, jednokolorowym stylu. Każda lokacja jest w innym kolorze, a postaci białe, co doskonale pozwala oddać atmosferę i jest niezmiernie przejrzyste. Grafiki twarzy i przeciwników są bardzo nietypowe, czarno-białe, wyraziste i faktycznie pasowałyby do gry z gatunku horroru. Tła walki są zawsze gładkie z paroma wzorami, tego samego koloru, co lokacja, więc dobrze widać na nich przeciwników. Za oprawę dźwiękową odpowiada Alias Conrad Coldwood i tak samo, jak grafika, pozostają jednymi z oryginalniejszych na ogólnoświatowej scenie RPG Makera. Utwory muzyczne są często wymieszane z szeptami, niewyraźnymi odgłosami brzmiącymi, jakby były puszczane z gramofonu, lub nietypowymi instrumentami. Jednym z bardzo przyjemnych szczegółów są krótkie odgłosy puszczane przy każdej kwestii wypowiadanej przez postaci.
OFF to jeden z tytułów, które warto poznać, bowiem wiele osób może uznać go za legendarnego klasyka. Jeśli nie odstraszy was parę wymagających zagadek i lubicie gry, które, kiedy wydaje się, że osiągnęły szczyt dziwactwa, stają się jeszcze dziwniejsze i bardziej zaskakujące, to zdecydowanie powinniście w niego zagrać. Postacie, lokacje, grafika i dźwięki utrzymują niesamowitą i specyficzną atmosferę, co sprawia, że OFF potrafi wciągnąć. Polecam zagrać, zwłaszcza że polskie tłumaczenie jest naprawdę dobre.
Versus
Autor gry: Mortis Ghost
Wersja RM: 2003
Gatunek: RPG
Status: Pełna wersja
Rok wydania: 2008
Download: Gdrive
to dla mnie niesamowite, że OFF ma już ponad tuzin lat i spory wysyp gier nim inspirowanych (w tym moja), a wciąż to niekwestionowany król mejkerówek i gra jedyna w swoim rodzaju.
jeżeli ktoś jeszcze nie grał to powinien to zrobić – taki absolutny klasyk powstaje może raz na wiele, wiele lat.
Widziałem gameplay z OFF na kanale Demonicskyers i gra mnie nie zachwyciła. Fenomen chyba polega na enigmatycznej fabule, bo nie widzę, żeby ta gra miała cokolwiek ciekawego w dziedzinie gamepleyu.