11 kwietnia 2003 roku do redakcji Twierdzy dołącza Adams the Red. Ten zapomniany przez dzisiejszych makerowców redaktor, w rzeczywistości zasługuje na godne miejsce w historycznych kronikach polskiej sceny RM. To właśnie on 6 czerwca 2003 roku będzie tym redaktorem, który zamieści na Twierdzy program RPG Maker 2003 ENG – przez następne lata jedną z najczęściej używanych wersji do tworzenia gier na polskiej scenie.
AtR był jednym z bardzo utalentowanych użytkowników programu, na Twierdzy robił oszałamiającą redakcyjną karierę. Już 2 czerwca 2003 roku awansował do Wielkiej Rady (tego samego dnia, gdy tajemniczy Mabu zhakował forum Twierdzy), a dwa dni później decyzją krulika staje się jej faktycznym szefem. Jego pozycja uległa jednak osłabieniu na rzecz Reptile’a, który stopniowo zaczynał przejmować władzę na Twierdzy. AtR dalej jednak pozostawał jednym z najbardziej aktywnych redaktorów, a jego skrypty są do pobrania na stronie po dziś dzień. Jak jednak doszło do tego, że AtR w ogóle dołączył do redakcji najstarszej strony o RM w Polsce?
By poznać odpowiedź na to pytanie, musimy cofnąć się do 4 kwietnia 2003 roku. Wtedy to sam redaktor naczelny krulik dodaje newsa, w którym informuje o nowej grze na Twierdzy pod tytułem Nadzieja. Wyraża się o niej pochlebnie i zachęca do zagrania. Jak tytuł ten prezentuje się po 17 latach?
Gra rozpoczyna się na statku wojennym. Jego załoga wkrótce uderzyć ma na Wyspę Woxis, która została opanowana przez nieprzyjaciela. Do ataku zostają użyte trzy okręty: Hooligans, Sons of Hegemonia oraz Płotka. Okazuje się jednak, że nad brzegiem wyspy przeciwnik zainstalował działo napędzane magią. Misją Hakaty i jego żołnierzy (takie imię nosi główny bohater) jest unieszkodliwienie działa przed planowanym desantem. Przed akcją możemy jeszcze dokonać zakupów u pokładowego „dilera”. Uzdrawiacze noszą nazwy popularnych narkotyków i z całą pewnością nie budują klimatu gry. Po wylądowaniu na plaży musimy przedrzeć się przez bhorgijskie oddziały i uwolnić miejscowego patriotę. A to tylko przedsmak dynamicznej fabuły.
Do stworzenia map AtR wykorzystał standardowe RTP, ale swoją pracę wykonał prawidłowo. Mapy są bardzo dobrze skonstruowane, tętnią życiem, wszystko łączy się ze sobą tworząc spójną całość. Miasta są zaludnione, niemal każde wnętrze budynku zaprojektowano tak, by oddawało charakter danego miejsca. Do tego klimatyczna muzyka odpowiadająca atmosferze każdej lokacji i charset głównego bohatera – wyróżniający się na tle pobocznych postaci. CMS i CBS to makerowy standard, natomiast w tej pozycji nie odczuwamy mankamentów użycia defaultowych systemów. Walki, jak i cała gra, są dynamiczne i napędzają rozgrywkę.
Nadzieja w 2003 roku była naprawdę dobrą pozycją. Pojawiały się w niej nieszablonowe rozwiązania, takie jak ucieczka z aresztu w przypadku schwytania przez strażników, porcja historycznych informacji o krainie (staruszek wspominający wojny Margarbinowe) czy równoległe wydarzenia i możliwość wcielenia się w kolejnego z bohaterów gry.
Adams the Red planował zrobić z Nadziei rozbudowaną, fabularną grę na miarę klasycznych części Final Fantasy. Niestety, pełna wersja nigdy nie ujrzała światła dziennego i pozostało nam tylko delektować się próbką umiejętności autora w recenzowanym, krótkim, ale niezwykle ciekawym demku. AtR powrócił jeszcze z kolejną pozycją zatytułowaną Legenda, ale jej poświęcę więcej czasu w jednej z kolejnych retro recenzji.
Stanior
Autor gry: Adams the Red
Wersja RM: 2000
Gatunek: RPG
Status: Demo
Rok wydania: 2003
Download: Tsukuru Archive