Malvania – Czas Mroku

Nostalgia is one hell of a drug. Gracze często przywołują wspomnienia z ulubionych gier i wracają do nich, licząc na podobną dawkę wrażeń co przy pierwszym podejściu do produkcji. Swego czasu mieliśmy na scenie istną plagę twórców inspirujących się Gothikiem. Czasem również inne tytuły służą jako inspiracja.

Najnowsze demo Zombika od razu przywołuje na myśl gry z serii Diablo. Bohater przybywa do miasteczka otoczonego przez hordy ciemności, w którym mieszkańcy żyją w przerażeniu, a prominentne postacie, takie jak kowal czy kapłan, mogą zlecać nam zadania do wykonania w dziczy i świadczyć różne usługi. Hołd oddany klasykowi widać nawet w muzyce z Tristram, która towarzyszy nam w mieście, oraz w nagranych przez autora kwestiach wypowiadanych przez bohatera przy wejściu w odpowiednią strefę.

Muszę jednak przyznać, że demo mnie nie powaliło. Obecnie przypomina mi bardziej koncept, a nie pełnoprawną grę. Pochwalić mogę lokacje, które są dość duże i jest w nich nieco do zwiedzenia. Niestety, brakuje bardzo wielu elementów, które chętnie zobaczylibyśmy w tego typu grze – klas postaci, systemu ekwipunku, zdolności i tak dalej. Brakuje również pewnego szlifu i dopracowania, których moglibyśmy wymagać od pełnej wersji gry. Produkcja ma również dwie poważne wady, które należałoby naprawić.

Po pierwsze, system walki polega na staniu naprzeciwko przeciwnika i naciskaniu Enter. Istnieją różne rodzaje przeciwników, ale obecnie to za mało, aby gra była satysfakcjonująca. Niestety, walka jest tak prosta, jak tylko możliwe i ma w sobie typową toporność walki opartej o zdarzeniówkę. Do tego przeciwników jest czasem zbyt wielu na ekranie, chociaż w lepszym systemie walki byłoby to zaletą. Rozpaćkiwanie ich na ekranie jest obecnie jednym z bardziej satysfakcjonujących efektów w Malvanii.

Drugą kwestią jest klimat gry, który według mnie obecnie nie działa. Odwołania do Diablo są zbyt oczywiste. Dodatkowo, poza nimi gra nie ma zbyt wiele klimatu – brakuje własnych charakterystycznych elementów. Rozmowy z NPC-ami, a także wprowadzenie są mało interesujące – postaci mówią zbyt wiele trywialnych kwestii, a tło jest zbyt ogólnikowe.

Według mnie Malvania może być zapowiedzią czegoś wartościowego, ale potrzebuje wielu zmian, aby do tego doszło. Obecnie projekt jest raczej ciekawą zajawką, która przywołuje nostalgię za dobrymi klasykami.

Kryzz333

Autor gry: Zombik
Wersja RM: 2003
Gatunek: Action RPG
Status: Demo
Rok wydania: 2022
Download: Gdrive

2 thoughts on “Malvania – Czas Mroku

  1. Największą bolaczką tego dema jest skopany w założeniach system walki. O ile technicznie jest wykonany okej i nie sprawiał wrażenia zabugowanego, tak fundamentalne rzeczy jak klatki startowe (start up), klatki akcji (contact), klatki wrażliwości (recovery) tutaj nie istnieją. Gracz nie ma szansy w żaden sposób uniknąć obrażeń. Jeżeli przeciwnik podejdzie do postaci od boku, albo gracz kliknie wolniej, niż wykona się akcja zdarzenia, to po prostu straci HP. Jest to karygodne niedopatrzenie, gdyż bez owych elementów nie da się zrobić dobrego, akcyjnego systemu walki.

    Kurjozalnym przykładem jak źle zaprojektowany jest to system była chociażby sytuacja, gdzie jeden z mocniejszych przeciwnikow doskoczył do mnie dosłownie w ułamku sekundy i zanim zdążyłem to w ogóle zauważyć, gra wyświetlała już napis „game over”.

    Wiele ABSów makerowych tak niestety miało. Swego czasu cierpiały na to też gry Diablo, ale mu można było jakoś wybaczyć, biorąc pod uwagę, że opierały się na gotowym skrypcie. Tu mamy autorskie rozwiązanie, które wypadałoby, aby było bardziej przemyślane. Tym bardziej, gdy w samej grze nie ma ekwipunku, zaklęć itd.

    Sam klimat jest okej, ale ciężko jest doświadczać takich rzeczy i je doceniać, kiedy w grę, gra się po prostu nieprzyjemnie.

    1. W sumie po tym co napisał Crashykk naszła mnie myśl, że w zasadzie jeśli mowa o klonie Diablo, to należałoby zrobić dość specyficzny system. Bowiem gry z serii Diablo nie miały opcji robienia uników, a jedynie odbiegania od wrogów. Dlatego trzeba byłoby się napracować aby stworzyć specyficzny system walki, oparty o dobiegywaniu/odbiegiwaniu od wrogów, używaniu zaklęć i ataków dystansowych, piciu mikstur aby przywrócić zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.