Koniec Lata

Deathwing jest jednym z najstarszych stażem członków polskiej społeczności RPG Makera. Nie przełożyło się to jednak na liczbę wydanych gier – oprócz znakomitego Kinskiego z ostatniego TAPE, do czasu kolejnej edycji konkursu wydał jedynie jRPG, do którego usilnie nie chce się przyznać. W przypadku TAPE #2 Deathwing jako jedyny wykorzystał pomysł i mechanikę z poprzedniej edycji rywalizacji, zmieniając oczywiście nieco koncepcję rozgrywki oraz zdecydowanie stawiając na inny klimat.

I to właśnie klimat jest największym atutem tej minimalistycznej produkcji. Wcielamy się w młodą kobietę o imieniu bez znaczenia dla fabuły, która pojawia się w miejscu starożytnego, pogańskiego kultu. Postanawia sprawdzić, czy pogłoski o odbywających się tam rytuałach i możliwości przyzwania mocy z innego świata mają w sobie coś z prawdy. Tekstu nie ma zbyt wiele i sprowadza się on do kilku kwestii bohaterki oraz wypowiedzi odnajdywanych duchów lasu. Całość produkcji nie powinna zająć więcej niż kilkanaście minut.

Specyficzną, nie do końca horrorową atmosferę budują przede wszystkim grafiki. Plansze z lokacjami ponownie nie są bardzo szczegółowe, ale dzięki pewnej umowności idealnie pasują do onirycznej ścieżki dźwiękowej. Paleta kolorów, oparta o czerwień i bladą zieleń wymieszaną z błękitem, także wpasowuje się w przyjęte przez autora założenia stylistyczne. HUD jest czytelny i ułatwia szybką nawigację, co w przypadku tego typu przygodówek nie zawsze jest oczywiste. Mi najbardziej podobały się jednak grafiki zbieranych podczas gry przedmiotów oraz ostatni etap, w którym musimy zrobić z nich użytek.

Podobnie jak Kinski, Koniec Lata to bardzo oszczędny point n’ click, w którym za pomocą myszki przemieszczamy się po przygotowanych przez autora planszach. Poukrywano na nich dwa rodzaje pól – wspomniane duchy lasu wręczające nam rytualne przedmioty oraz sekrety (czerwone kropki). Zebranie wszystkich sekretów odblokowuje dodatkowe zakończenie gry. By ją ukończyć będziemy musieli wykorzystać zebrane przedmioty w określonej kolejności i to jest największe wyzwanie produkcji. Za mankament można uznać natomiast to, że część sekretów i lokacji trudno zauważyć. Na poziomie mechanicznym nie zauważyłem żadnych błędów.

Koniec Lata to minimalistyczna przygodówka pełna specyficznego klimatu. Deathwingowi udało się przygotować wyjątkowy miks autorskich grafik i znakomicie dobranej muzyki, które tworzą atmosferę zagrożenia, ale daleko im do horroru. Gdyby nie Kinski, gra mogłaby się znaleźć na podium. Koniec Lata posiada jednak zbyt wiele podobieństw względem historii o wampirze, by wywołać wśród uczestników TAPE odpowiedni efekt WOW. Niezależnie od tego, czy lubicie tego typu przygodówki, projekt Deathwinga wart jest tego, by poświęcić mu 15 minut.

Michał „Michu” Wysocki

Autor gry: Deathwing
Wersja RM: 2003
Gatunek: Przygodówka
Status: Pełna wersja
Rok wydania: 2022
Download: Mediafire

Jeden komentarz do “Koniec Lata

  1. Grafika w przypadku twórczości Deathwing’a jak zawsze stoi na najwyższym poziomie i jest bez wątpienia wyróżnikiem tego projektu. Myślę, że gry tego autora bez problemów robiłyby furorę na zagranicznej scenie RpgMakera, gdyby tylko ukazywały się po angielsku 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.