Golden Forki 2020 i Golden Forki Special III

Rok 2020 dla polskiej społeczności RPG Makera należał do szczególnie udanych. Nie tylko dlatego, że swoją działalność na dobre zaczęła w nim RMteka. W tym roku odbyły się następujące imprezy:

Nie pamiętam równie owocnego okresu w historii naszej sceny i obiecuję, że w końcu przygotuję artykuły poświęcone wszystkim powyższym imprezom. Dziś zajmiemy się swoistym podsumowaniem tego roku, czyli Golden Forkami. Ten artykuł oraz podróż przez archiwa są dla mnie o tyle interesujące, że choć minęły niespełna dwa lata, praktycznie nic z GF2020 nie pamiętam. Trudno mi się zresztą dziwić – od początku grudnia warowałem już w okolicach porodówki na drugim końcu Polski, aż do 21 grudnia, gdy na świat przyszedł mój syn. Nie miałem głowy, by szczególnie wnikliwie śledzić to, co aktualnie dzieje się na scenie.

Golden Forki Special III runda pierwsza

Historia Golden Forków 2020 zaczyna się od ogłoszonych wspólnie Golden Forków Special III oraz Konrad Championship II.

Pierwsza część GFS III polegała na zgłoszeniu maksymalnie dwóch recenzji polskich gier wykonanych w RM w latach 2012-2020. Jeden z tekstów mógł być publikowany już wcześniej, jeden musiał być całkowicie nowy. Celem zabawy było przede wszystkim zaangażowanie scenowiczów w działalność publicystyczną.

Do konkursu zostały zgłoszone istniejące publikacje:

Wśród nowych publikacji znalazły się:

Z uwagi na dużą liczbę zgłoszeń Jazz postanowił przeprowadzić eliminacje, które miały wyłonić 3 prace z każdej kategorii do wielkiego finału. Dla starych publikacji głosowanie wyglądało następująco:

Głosowanie nad nowymi publikacjami wyglądało natomiast tak:

W finałach głosowania odbywały się postami na forum. Zwyciężczynią w kategorii opublikowanych już recenzji została (co nie było specjalnym zaskoczeniem) Kleo za tekst poświęcony grze Wrota Arkany: Geneza. Pucharek za nową recenzję zdobył natomiast Yoroiookami, który pisał o grze System: Sekta.

Golden Forki Special III runda druga

Druga część GFS III polegała na wyróżnieniu gier, które nie załapały się na żadne nagrody w latach 2012-2019. Tutaj wyodrębniono trzy kategorie – pełne wersje RM 2000/2003/XP, pełne wersje RM VX/XVA/MV oraz dema.

W pełnych wersjach RM 2000/2003/XP rywalizowały:

  1. Najstarszy;
  2. Bohater;
  3. Operacja KaNapomelon Trzy;
  4. Tajemnica Written Town;
  5. Where’s Waldo?;
  6. Mephimorphosis;
  7. Awaria na statku powietrznym Hauberfielda;
  8. GRA2.

W pełnych wersjach RM VX/VXA/MV rywalizowały:

  1. Legendy Adrii Epizod I: Rosenburg;
  2. Świnie w kosmosie;
  3. Nobunaga’s Shadow;
  4. World of Cebulandia;
  5. Omnis Archium;
  6. ArkanA: Arcymag z Dejiz;
  7. The Sounding Sea;
  8. Merkury.

W demach rywalizowały:

  1. Hekatomba;
  2. Gildia Bohaterów;
  3. ArkanA 2;
  4. Chaos Element: Climax Redux;
  5. Przygody Szkielecika 2;
  6. Weeaboo Revenge;
  7. Legendarny;
  8. Operacja Sucha Starucha.

W stosunku do każdej z kategorii (oraz jednej bonusowej dotyczącej samych Golden Forków) zastosowano mieszany sposób wyłaniania zwycięzców. Przygotowano drabinkę, o kształcie której forumowicze decydowali poprzez cykliczne ankiety na forum. Szczegółowe głosowania możecie znaleźć poniżej:

Drabinki dla każdej z kategorii:

Zestawienie najlepszych Golden Forków Jazzwhisky przygotował na podstawie punktacji zwycięskich/najpopularniejszych produkcji z każdej edycji (bez dem). Zwycięzcy tej części Golden Forków Special III to:

  1. pełne wersje RM 2000/2003/XP – Tajemnica Written Town (GF2013, Zombik);
  2. pełne wersje RM VX/VXA/MV – Świnie w kosmosie (GF 2019, Sefiro);
  3. dema – Hekatomba (GF2019, INRE);
  4. Golden Forki – GF 2009.

Przygotowania do Golden Forków 2020

Oficjalny temat z przygotowaniami do Golden Forków 2020 został opublikowany 1 kwietnia, co wywołało oczywiście liczne spekulacje i wątpliwości. Organizatorami imprezy tradycyjnie już zostały Gospoda RM Archive, Tsukuru Archive, RPG Maker News Polska oraz, po raz pierwszy, RMteka.

Chyba największą zmianą względem poprzednich Golden Forków było przywrócenie nieco rygorystycznych zapisów dotyczących kwalifikacji gier do konkursu (opublikowanie na stronie poświęconej RPG Makerowi) oraz przygotowanie eliminacji dla pełnych wersji i dem.

W eliminacjach pełnych wersji wzięły udział następujące produkcje:

  1. Złotowłosa i Kapturek (RMVXA, GameBoy);
  2. Witch Day (RMVX, PInroz);
  3. Strach Ericha Hayesa (RM2003, Versus);
  4. Somnium (RMVXA, Sefiro);
  5. Łycz Story (RMVXA, Kitabake);
  6. Jaś i Małgosia (RMVXA, WładcaKasztanów);
  7. Garnizon (RM2003, Michu);
  8. Galaktyka: zemsta Ludzkości (RMMV, Keibi);
  9. Dzieci z 10 Olch (RMXP, McLaren);
  10. Black Hills: Revisited (RMMV, Crashykk).

Eliminacje w kategorii dem obejmowały:

  1. Zimbabwe: Zlew, Piwnica i Generator van de Graafa (Demo) (RMMV, Indifferentiable);
  2. Matka (Demo) (RMXP, Adrap);
  3. K.C.2.S (Demo) (RMVXA, Vodun);
  4. Ame Majo (Demo) (RM2003, Axer);
  5. My Castle (Demo) (RMMV, Gotrym);
  6. Opowieść o wielkim marzeniu, które stało się prawdą (Demo) (RMVXA, Zombik).

Wyniki głosowań ponownie przedstawiono w formie ankiety:

Głosowania i wyniki

Po przeprowadzeniu części wstępnej, 26 grudnia 2020 roku rozpoczęły się głosowania w kategorii pełnych wersji i dem.

Jeśli chodzi o pełne wersje, wyniki prezentowały się następująco:

miejsce 1 Cień w Obiektywie: Wersja Rozszerzona (Karrmel21) 27pkt
miejsce 2 Świnie w Kosmosie 2 (Sefiro) 21pkt
miejsce 3 Chantlicoatl (Zombik), Garnizon (Michu), Black Hills: Revisited (Crashykk) 15pkt
miejsce 6 Somnium (Sefiro) 13pkt
miejsce 7 Ostrze (Kryzz333) 10pkt
miejsce 8 Jaś i Małgosia (WładcaKasztanów), Slime Wars (Adrap) 7pkt
miejsce 10 Strach Ericha Hayesa (Versus), Schronisko Państwa Moor (Zombik) 4pkt
miejsce 12 Władca Ptaków (Zombik) 3pkt

Każdy chyba się zgodzi, że Cień w Obiektywie Karrmela21 jest w czołówce polskich makerówek pod względem klimatu, dopracowania i totalnie specyficznego humoru. Jego wygrana przed ogłoszeniem wyników wcale nie była jednak taka pewna – w zestawieniu było bowiem kilka niezłych produkcji, nie tylko po odbytych jakiś czas wcześniej Konradach. Z perspektywy czasu wszystkie gry biorące udział w rywalizacji miały swój urok i coś do zaoferowania.

Wynik z głosowania nad demami prezentowały się tak:

miejsce 1 Ame Majo (Axer) 27pkt
miejsce 2 Alchemik (Mikisi) 23pkt
miejsce 3 Matka (Adrap) 19pkt
miejsce 4 Bracia de Posaran (Michu) 17pkt
miejsce 5 Irradiated (Rivien) 8pkt
miejsce 6 Anioł Wymiarów (C@S-BORG) 4pkt
miejsce 7 Opowieść o wielkim marzeniu, które stało się prawdą (Zombik) 2pkt

W przeciwieństwie do pełnych wersji, w demach nie było remisów i głosy rozłożyły się dość jednoznacznie. Każdy z tych tytułów zasługuje na recenzję (większość zresztą już ją otrzymała na naszym portalu). Zwłaszcza Ame Majo i Matka to nieodżałowane perełki, które powinny rozwinąć swoje skrzydła w pełnych wersjach.

Podsumowanie

Golden Forki zawsze były wyznacznikiem aktualnych nastrojów i stopnia aktywności polskiej sceny. Rok 2020 potwierdził, że mimo osiągniętej już pełnoletniości, nasza społeczność wciąż posiada spory ładunek twórczej energii, który z biegiem, tak jest, dziesięcioleci wcale nie przemija. Gry biorące udział w konkursie trzymały co najmniej niezły poziom, a wiele z nich osiągało wręcz poziom wysoki. Analiza przebiegu i wyników Golden Forków 2020 doprowadziła mnie do dwóch podstawowych wniosków.

Po pierwsze, jako społeczność osiągnęliśmy już ten poziom dojrzałości, w którym głównym motorem napędowym aktywności są game jamy. Widać to dobrze po Konradach i pierwszym TAPE, analogii możemy poszukać na rpgmaker.net. Jeśli uda nam się przeprowadzić GF-y w tym roku, reguła ta z pewnością się potwierdzi.

Po drugie, projekty biorące udział w konkursie potwierdziły raczej stały trend polegający na odchodzeniu od monumentanlych jRPG-ów na rzecz albo jRPG-ów kameralnych, stanowiących raczej skromną i zamkniętą całość, albo zupełnie innych gatunków. Nie widzę w tym nic złego – współczesny tryb życia jest przepełniony aktywnościami i coraz mniej czasu mamy na granie, a już zwłaszcza tworzenie wielogodzinnych tytułów. Dużo lepiej (i chętniej) gra się w mniejsze projekty, dużo łatwiej się także je kończy. Oczywiście raz na jakiś czas przyjemnie jest zagrać w coś dłuższego, ale nie oszukujmy się – dziś to wyjątki, a nie rpgmakerowa reguła.

Ostatnie dwa lata zaowocowały masą świetnych tytułów – mam nadzieję, że przełożą się na fantastyczne Golden Forki 2022!

Michał „Michu” Wysocki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.