Spis treści
Wstęp
Większość osób rozpoczynających swoją przygodę z RPG Makerem od wersji XP, w czasach kiedy posiadanie legalnej wersji nie było takie oczywiste, pewnie kojarzy pewną bardzo charakterystyczną mapę. Zbudowana na tilesecie lasu z domyślnego RTP RMXP, ukazywała dość przyzwoite ułożenie elementów, które było trudnym do osiągnięcia poziomem dla większości początkujących. Dla przypomnienia – oto ta mapa w całej swojej okazałości:
Jednak, kiedy kupi się oficjalną angielską wersję RMXP, po tej mapie nie ma w niej ani śladu. Zatem skąd ona się wzięła?
Pierwszą myślą, jaka przyjdzie do głowy, jest – stworzył ją autor tłumaczenia. Tylko, że nie – pytałem kiedyś – „ta mapa była od razu w wersji z której tłumaczyłem”.
OK, w takim razie trop prowadzi dalej, a dokładniej rozbija się na dwie możliwości:
- Mapa była domyślnie w japońskiej wersji. Wiadomo, że te pod względem zawartości były bogatsze, niż wydania zachodnie. Więc oprócz przykładowych gier mogłyby zawierać coś więcej?
- Mapę stworzył autor pierwszego nieoficjalnego angielskiego tłumaczenia – na którym prawdopodobnie oparta była pierwsza polska wersja.
Japońskie wydanie RMXP
No dobrze, zacznijmy może od japońskich źródeł, jako że są oficjalne, to i dzisiaj da się więcej z nich wydobyć, niż ze starych stronek piratów. Na pierwszy ogień coś, co łatwo znaleźć – japoński trailer RMXP:
I już tu trafiamy na pierwszy trop. Około 1:30 w materiale pojawia się migawka z gry odbywającej się na interesującej nas mapie.
Mimo że mapa na zrzucie różni się od tej, której szukamy, to ogólny układ zdaje się pasować. Możemy więc śmiało przyjąć, że źródła musimy szukać w oficjalnym japońskim wydaniu RMXP. No dobrze, kupmy pudełkowe wydanie RMXP, zainstalujmy, otwórzmy i się zdziwmy. Ponieważ domyślna mapa nowego projektu jest tą samą, z której korzysta angielska wersja.
Czyli co, ślepa uliczka? Chociaż chwila, przecież są jeszcze przykładowe projekty, przyjrzyjmy się im! I mamy to, a przynajmniej częściowo. W gierce To near zawarte są przykładowe mapy stworzone na RTP i ostatnią z nich jest taka:
Jak widać pokrywa się ona z tym co zobaczyć można w trailerze. Jednak nie za bardzo z tą, której źródła szukamy. O ile sam układ mapy jest taki sam, o tyle w szczegółach różni się znacznie. Najbardziej w oczy rzuca się wielkie drzewo i dwa kamienne słupy w centrum mapy, jak i to, że w lewym górnym rogu mamy z niej wyjście. Poszukiwania więc muszą trwać dalej.
Pirackie angielskie wydania RMXP
W tej chwili miałem teorię taką, że autor któregoś z pirackich wydań z jakiegoś powodu wyciągnął akurat tą mapę, zedytował i dodał jako domyślną dla nowego projektu. Zacząłem więc grzebać czy jakieś źródło potwierdziłoby tak szaloną hipotezę. Pirackich wydań RMXP było na pewno kilka. Część z nich może być dla nas ciekawa z tego powodu, że oficjalne angielskie wydanie zostało wypuszczone około rok później po japońskim. Sprawia to, że wczesne nielegalne wersje poza crackiem zawierały także własne tłumaczenie i możliwe, że jakieś bonusowe zasoby powyciągane z przykładowych gier. Późniejsze były już po prostu crackiem na oficjalną angielską wersję – więc dla nas zupełnie nieciekawe. Niestety, nie wiem na czyjej wersji było oparte pierwsze polskie tłumaczenie (najnowsze jego wersje to 3 i 4). Poszedłem więc, tak jak zasugerowała angielska Wikipedia, i poszukałem w archiwach strony RPG Advocate – autora jednego z wczesnych tłumaczeń.
Niestety, sama paczka tłumacząca RMXP nie jest zarchiwizowana w Wayback Machine na jego stronie, ale z opisu jej wynika, że tłumaczyła także domyślny projekt, możliwe więc, że tu nastąpiła podmiana tej mapy. Tego nie potwierdzimy, chyba że znajdziemy gdzieś akurat tę wersję tłumaczenia. Ale to nie koniec. Samo spojrzenie na stronę podsunęło mi jeszcze jeden pomysł. Jest tam zawarty opis japońskiego dema RMXP. I pewnie dla wielu będzie to zaskoczeniem, ale japońskie wersje demonstracyjne RM-ów dawniej nie miały postaci czasowych trialów. Działały one na podobnej zasadzie co RPG Maker VX Ace Lite, choć niektóre z nich nie pozwalały dodatkowo na zapis projektu. Ogólnie jest to też ciekawy temat, jeśli byłoby zainteresowanie, mogę go wam przybliżyć w jednym z przyszłych artykułów.
Japońskie demo RMXP
Zacząłem więc grzebać głębiej w temacie pierwszego japońskiego dema RMXP i trafiłem na tę stronę. Od razu mą uwagę przykuł zrzut ekranu:
Pogrzebałem więc w Wayback Machine i dogrzebałem się do downloadu – dla ciekawych tu. Jednak o ile udało mi się zainstalować tę wersję, tak próba jej odpalenia kończyła się APPCRASHem. Podejrzewam więc, że tak stara wersja RMXP nie odpali się już na Win7 (ani prawdopodobnie na żadnym nowszym). Zacząłem więc szukać samych plików projektu, ale te niestety okazały się zintegrowane z exe. Koniec końców, udało mi się uruchomić samo demo w wirtualnej maszynie na Win98. I oto mamy mapę, której szukaliśmy:
I w tym momencie można by pośpiesznie zakrzyknąć i cieszyć się ze znalezienia źródła, gdyby nie dwie drobne rzeczy:
1. Inne umiejscowienie startu drużyny i brak zdarzenia na jednej z nich. I to akurat łatwo wyjaśnić. Zdarzenie zawiera japońskie teksty i odniesienia do bazy danych demonstracyjnego projektu, która różni się od tej domyślnej. Został on więc prawdopodobnie po prostu usunięty przez autora tłumaczenia, a start przesunięty bardziej w centrum mapy.
2. Dalej jest drobna różnica w elementach map. Dwie rośliny z żółtymi kwiatami na wersji z początku artykułu są zastąpione roślinami bez kwiatów. Tej zmiany nie potrafię prosto wyjaśnić, ani wymyślić jaki był jej powód. Na dzień dzisiejszy niestety muszę przyjąć, że też po prostu została ona wykonana potem, bez większego sensu. Gdyby ktoś miał jakiś pomysł – powód, albo jeszcze inne źródło – to jestem ciekawy.
Podsumowanie
Aż dziw człowieka bierze ile się może rozpisać na temat jakieś jednej mapki. Jednak i takie tematy pozwalają odkryć dużo ciekawych elementów związanych z naszą pasją. Można założyć, że źródło najpopularniejszej w Polsce mapy z RM mamy odkryte.
Została jeszcze jedna kwestia – kto jest autorem tej mapy? Nie odpowiem na to pytanie w 100%, mogę tylko wspomnieć, że autorem To near jest Keisuke Kawashima, a samej grafiki do RMXP Makoto Miyauchi (MACK). Strzelałbym więc, że to ktoś z nich stworzył tą mapę.
Na koniec jeszcze chciałbym dodać, że jeśli kogoś ciekawi jak wyglądają inne przykładowe mapy z RMXP, to są one do dostania. Przykładowe gry są dorzucone też do japońskiego, dzisiejszego triala. Wystarczy go więc pobrać stąd i rozpakować. Sam instalator pozwala na zainstalowanie każdego ze składników osobno. Można więc zainstalować tylko gierkę To near bez instalacji samego RM i RTP. Potem można ją normalnie otworzyć w naszej angielskiej, oficjalnej wersji. Przykładowe mapy mieszczą się w ostatnim, czwartym zbiorze map, który ma najdłuższą nazwę. Jeśli będzie zainteresowanie mogę zrobić galerię obrazów z tych map i wrzucić je do osobnego artykułu.
Same czyste mapy z polskiej wersji i japońskiego dema są do pobrania pod tym linkiem: xp mapa.
To by było na razie tyle. Jeśli pojawiłyby się jeszcze jakieś inne informacje i możliwe źródła to będę dawał znać. Poza tym komentarze są wasze.
PS: Jeśli chcecie się poczuć jak za starych czasów i sprawić, by opisywana mapa była startową każdego nowego projektu – należy:
- ściągnąć powyższą paczkę – xp mapa,
- wypakować mapę z folderu „pl”,
- otworzyć katalog gdzie zainstalowany jest RMXP. Zależnie od posiadanej wersji będzie on albo gdzieś w Program Files, albo w katalogu z grami ze Steama,
- przejść do System -> Data,
- podmienić plik Map001.rxdata, na ten wypakowany z paczki,
- stworzyć nowy projekt i poczuć się jak dawniej.
Dragon Kamillo
Niesamowicie ciekawe śledztwo! Takiego artykułu się nie spodziewałam – tak samo jak informacji, że kiedyś istniały dema dla Makerów. Mam nadzieję, że przygotujesz o tym tekst.
Dodatkowo podziwiam za ściąganie pudełkowych wersji, by dokopać się do prawdy. Przyznam szczerze, że ja nawet nie zauważyłam braku tej mapy w oficjalnym tłumaczeniu… Chyba przez to, że zawsze mnie irytowała i to była pierwsza rzecz, której się pozbywałam z nowych projektów w XP.
Niesamowity artykuł 🙂 Dragon jak zwykle podszedł do tematu niemal jak dziennikarz śledczy, ustalając każdy możliwy szczegół. Fajnie że RPG Maker skrywa takie interesujące historię. Czekam na kolejne śledztwa Dragon Kamillo.
Bardzo oryginalny artykuł 🙂 Osobiście nigdy nie lubiłem tej startowej mapy, no ale rzeczywiście przy początkach uczyła mappingu. Chętnie dowiedziałbym się więcej historii RM XP i innych RMów. Ciekawym tematem byłyby gry dołączane do edycji gry, w tym Green Leviathany.
O GL nie ma kompletnie o czym pisać. Reptile po prostu dorzucał je do PL wersji i tyle. Co prawda w samych grach są nawiązania do ówczesnych ludzi na scenie, czy w redakcji twierdzy, ale nie wiem na ile przedstawienie konkretnych osób jest dokładne, a na ile to po prostu fantazje autora. Kulis produkcji też nie ma żadnych, po prostu była potrzebna domyślna polska gra, Rep siadał – parę dni i była. O nieoficjalnych przebłyskach innych części nie chciałbym pisać: po 1 – bo nigdy nie były oficjalne, po 2 – bo to zazwyczaj były same zrzuty. Najbardziej sensowne wydaje się po prostu zrecenzowanie wszystkich tych gier (w sumie 6 pozycji, 2 już mamy), ale dzisiaj nie są one już nawet dostępne publicznie – nie ma ich nawet w naszej bazie.
Japońskie dema mogą być ciekawsze, o ile dałoby się dokopać do ich autorów i wypytać się jak powstawały (co przy okazji mogłoby pokazać jak maker wyglądał w ostatnich przedpremierowych wersjach). Ale nawet bez tego można by się pokusić na zbiorczy artykuł opisujący demka w takim stylu jak axerowe przeglądy wiprpg.
Artykuły na temat historii RMa chodzą mi po głowie już od na prawdę dawna (jeszcze przed dołączeniem do RMteki), pewnie w końcu się wezmę i to zrobię, ale na pewno będą dalekie od ideału.
Temat GL jest też recenzowany przez Staniora, ale sama wzmianka o wrzutach do nieoficjalnych tlumaczeń przywołało inny pomysł.
Dragon, w nieoficjalnym RTP do wersji 2000 wrzucano kilka grafik ekstra, z czego część (np. wiedźma w ciemnym kapeluszu czy niebieskoskóry wampir) miały swoje odwzorowania w zasobach innych aktorów. Przez to długo myślałam, że to oficjalna część RTP… do momentu zakupu Steamowej wersji 2000. Po tych grafikach śladu brak.
Skąd te grafiki się wzięły i kto jest ich twórcą?
Dobry pomysł, dopisuję do listy. Kiedyś rozpisywałem ten temat dla ciekawych na RMWeb, jest on też dość dobrze udokumentowany w Makerpedii, czy przy okazji EasyRPG, ale artykuł tutaj również wydaje się dobrym pomysłem.